3 Martine-Nicole Rojina gebruikt stokken met rubberballen om de Rock Strangers te bespelen. "Het was een uitdaging om materialen te vinden die het werk niet beschadigen."
Benny Proot Martine-Nicole Rojina gebruikt stokken met rubberballen om de Rock Strangers te bespelen. "Het was een uitdaging om materialen te vinden die het werk niet beschadigen."

Kunstenares mag Rock Strangers bespelen

WERK ARNE QUINZE ONDERDEEL VAN MUZIEK-, DANS-, EN LICHTSHOW

Tientallen mensen kwamen zondagavond samen aan de Rock Strangers voor een bijzonder optreden, waarbij de bekende rode blokken dienden als muziekinstrument. Kunstenares Martine-Nicole Rojina raakte tijdens een nachtelijke wandeling geïntrigeerd door het geluid van de stalen beelden. Na een proces van drie jaar gaf ze een bijzonder optreden in aanwezigheid van kunstenaar Arne Quinze.

Een titel als 'Rock Strangers, Make Sense to Me' in het programmaboekje van Theater Aan Zee kan alleen maar nieuwsgierigheid wekken. Om 22 uur op een sfeervol verlicht Zeeheldenplein betrad Martine-Nicole Rojina een klein podium naast één van de sculpturen om het beeld te bespelen met allerlei percussie-instrumenten. Samen met twee andere muzikanten vormde het geheel een bijzonder geluid voor het publiek dat tussen de drie beelden verzamelde.

3 De show met de Rock Strangers wordt gecombineerd met een licht- en dansspektakel.
Benny Proot De show met de Rock Strangers wordt gecombineerd met een licht- en dansspektakel.

Toestemming

De Duitse Martine-Nicole Rojina woont ondertussen drie jaar in Brussel. Drie jaar geleden leerde ze de Rock Strangers kennen tijdens een wandeling in Oostende. "Ik wou experimenteren met het geluid dat ze maken. Ze moesten wel leeg zijn en dus ook geluid maken. Ik heb eerst toestemming gevraagd aan kunstenaar Arne Quinze. Het is weliswaar niet gemakkelijk om te repeteren op een publiek sculptuur. We zijn daarom op bezoek geweest in zijn atelier in Sint-Martens-Latem en naar Luik waar de sculpturen gemaakt zijn. We hebben een sample gemaakt en met verschillende materialen geoefend. Een van de uitdagingen was om materialen te vinden die het werk ook niet beschadigen. We gebruiken daarom stokken met rubberballen op. Die zorgen tegelijk ook voor het specifieke geluid", vertelt de kunstenares.

3
RV

Microfonen vanbinnen

Het optreden zondag in samenwerking met de dienst Cultuur van de stad en TAZ was het hoogtepunt van het proces van drie jaar. Samen met Francesco Cigana en Marcello Giannandrea bespeelde Martine drie sculpturen gecombineerd met dans en een lichtinstallatie. Zo kwam een specifiek geluid tot leven. "We hebben microfonen bevestigd aan de beelden om het innerlijk geluid naar buiten te halen en te versterken." Ook kunstenaar Arne Quinze kwam even langs om te luisteren, en om samen met schepen Bart Plasschaert te kijken naar de recent gerenoveerde beelden. "Ik vind het super als mensen zo'n initiatief nemen en dat het begint te leven. Het werk is onderdeel van het volk geworden. Een publieke installatie werkt enkel in interactie met het volk en in Oostende is dat goed gelukt. Je ziet er kinderen op kruipen en verliefde koppels voor poseren. Ik kan dergelijke initiatieven enkel toejuichen", vertelt Quinze na de voorstelling. De kunstenares liet gisteren weten dat ze hoopt dat het optreden niet het eindpunt is. "Het is jammer dat we nu maar een beperkt deel van alle Rock Strangers konden gebruiken (enkele rotsen zijn aangetast door roest, nvdr.). Ik hoop dat ik de rotsen nog eens mag bespelen als ze allemaal terug uitgepakt zijn."