De luchthaven van Oostende kan eindelijk uitpakken met goed nieuws. Tegen volgende zomer is er een verbinding tussen Oostende en Groot-Brittannië.
Foto Proot De luchthaven van Oostende kan eindelijk uitpakken met goed nieuws. Tegen volgende zomer is er een verbinding tussen Oostende en Groot-Brittannië.

Luchthaven mikt op Britten

BUS BRENGT TOERISTEN UIT GROOT-BRITTANNIË VAN OOSTENDE NAAR LAST POST

De luchthaven van Oostende richt zijn pijlen op Groot-Brittannië. Uitbater Egis wil tegen volgende zomer een programma uitwerken waarbij Britse toeristen met het vliegtuig naar Oostende komen en van daaruit met de bus naar de Westhoek vertrekken.Voka is alvast voorstander.

De luchthaven van Oostende kan voor het eerst sinds lang opnieuw goed nieuws voorleggen. Het aantal passagiers steeg in mei met 17,7 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De luchthaven wil die trend nu voortzetten en lanceert alvast een vlucht naar Groot-Brittannië.


Egis wil tegen volgende zomer een programma uitwerken samen met Westtoer en Toerisme Vlaanderen waarbij Britse toeristen met het vliegtuig naar Oostende komen en van daaruit met de bus naar de Westhoek vertrekken. "Als ze nu met de bus komen moeten ze de Last Post missen. Door met het vliegtuig te komen kunnen ze langer blijven. We hebben daarmee een gevoelige snaar geraakt om mensen te overtuigen om ook met het vliegtuig te komen", zegt CEO Marcel Buelens.


Voka is een sterke voorstander. "Als je bedenkt dat er alleen al in de stad Brugge op jaarbasis ongeveer een half miljoen Britten overnachten, dan zou een frequente, rechtstreekse luchtbrug tussen Ostend-Bruges Airport en een goed gelegen Britse luchthaven toch moeten scoren? Ook in Gent en aan de kust overnachten heel wat Britten", aldus regiovoorzitter van Voka Johan Verborgh.

Extra parking

Marcel Buelens lichtte ook de andere plannen toe. "We willen het comfort voor de passagiers vergroten. In de paasvakantie stond onze parking steeds volledig vol. We willen daarom een extra parking voor zo'n 600 auto's bijbouwen. We hebben nu enkel nog wat vertraging door de bouwaanvraag. Daarnaast is het de bedoeling om een taxfree shop te plaatsen aan luchtzijde en een koffieshop in de inkomhal. We zijn ook aan het praten met de uitbaters van het restaurant om de zaak wat op te smukken", legt CEO Buelens uit.

Oude vliegtuigen

Egis wil daarnaast ook oude vliegtuigen uit elkaar laten halen. Er zijn 1.600 oude vliegtuigen in Europa die ontmanteld moeten worden. Er zouden zich in de toekomst twee bedrijven op de Oostendse luchthaven vestigen om dit te doen.


Ook lokale ondernemers zien heel wat potentieel in de aanwezigheid van een luchthaven. Zo bleek uit een enquête van Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen. "Meer dan de helft van de ondervraagden maakt gebruik van de luchthaven. Dat heeft te maken met de vele vakantievluchten. Van de leden die momenteel de luchthaven gebruiken, doet 82,6 procent dat voor privédoeleinden, maar ook 40,7 procent voor professionele doeleinden. En zowel voor de privé als voor de professionele gebruikers mag het aanbod zeker verruimen", zegt Johan Verborgh. Hij deed ook een oproep om een taskforce op te richten ter ondersteuning van de LOM en de LEM met experts uit het vakgebied.

30 miljoen euro

Ook Vlaanderen gelooft in de luchthaven. Vlaams minister Ben Weyts (N-VA) bevestigde dat Egis als privépartner het best geplaatst is om de luchthaven uit te baten. Tot oktober baatte de overheid de luchthaven zelf nog uit. "Wij zullen nog altijd onze rol vervullen en blijven investeren in de infrastructuur. Op lange termijn spreken we over een investering van 30 miljoen euro."

Lees meer