2 Onder meer de strook tussen het Leonardkruispunt en het Vierarmenkruispunt wordt onder de loep genomen.
Foto Baert Onder meer de strook tussen het Leonardkruispunt en het Vierarmenkruispunt wordt onder de loep genomen.

Ook oostelijk deel Brusselse ring krijgt metamorfose

De Werkvennootschap wil onder meer Vierarmen- en Leonardkruispunten vernieuwen

Op de eerste spadesteek voor het noordelijk deel van de Brusselse ring is het nog wachten, maar nu al zijn er plannen om ook het oostelijk deel – tussen Sint-Stevens-Woluwe en de grens met Wallonië - te vernieuwen. Ook de vier complexe kruispunten waaronder Vierarmen en Leonard krijgen een nieuw jasje. De ingrepen moeten de leefbaarheid in de omgeving bevorderen.

“Net als het noordelijk deel van de Brusselse ring – tussen Sint-Stevens-Woluwe en Groot-Bijgaarden – is ook de oostkant fel verouderd”, zegt Marijn Struyf van De Werkvennootschap. “Daardoor heeft ook die zone moeite om de huidige verkeersstromen vlot te laten verlopen. Met een nieuwe studie bekijken we wat er beter kan tussen Sint-Stevens-Woluwe en de grens met het Waals gewest.”

Eenzelfde parallelstructuur zoals in het noordelijk deel, waarbij het doorgaand verkeer van het plaatselijk verkeer gescheiden wordt, is langs de oostkant van de ring evenwel niet mogelijk. “De ring doorkruist het beschermde Zoniënwoud, waardoor er niet zomaar bomen gekapt mogen worden en een verbreding bijgevolg geen optie is”, aldus nog Marijn Struyf. “Via een studie zullen we trachten te achterhalen hoe we de verkeersstromen er vlotter kunnen laten verlopen.”

2 Het complexe Vierarmenkruispunt moet een pak compacter gemaakt worden volgens De Werkvennootschap.
Photo News Het complexe Vierarmenkruispunt moet een pak compacter gemaakt worden volgens De Werkvennootschap.

Daarnaast moeten ook de vier complexe kruispunten – het Vierarmenkruispunt, het Leonardkruispunt, het complex aan de Brabantlaan op de E411 en het op- en afrittencomplex aan Groenendaal – heringericht worden. “Voor het Vierarmenkruispunt werd al een ambitieus ontwerp gemaakt”, verduidelijkt de woordvoerder van De Werkvennootschap. “Het is vandaag een zeer complex kruispunt. Door het compacter in te richten kan het verkeer er vlotter en veiliger verlopen. We willen ook genoeg aandacht besteden aan veilige en comfortabele fietsinfrastructuur, net als verbindingen met het openbaar vervoer.”

Enquête voor omwonenden

Omdat de studie niet alleen rekening houdt met de mobiliteit, maar ook met het sluipverkeer, de geluidsoverlast, moeilijke oversteekplaatsen voor zachte weggebruikers en versnippering van groen, wordt ook de hulp van omwonenden ingeroepen. Zo kunnen ze een enquête invullen. Zowat duizend mensen vulden de vragenlijst reeds in. “Daarnaast organiseren we ook infoavonden waarbij buurtbewoners in gesprek gaan met onderzoekers over de ambities en de doelstellingen die na enkele maanden studiewerk zijn geformuleerd. We gaan er ook op zoek naar zogenaamde quick-wins, kleine ingrepen die we al op korte termijn kunnen uitvoeren. Vorige week hielden we al halt in Overijse en Oudergem, dinsdag leggen we ons oor te luister bij de inwoners van Sint-Lambrechts-Woluwe, woensdag in Wezembeek-Oppem en donderdag in Brussel centrum.”, besluit Marijn Struyf.

Op de grote infrastructuurwerken is het nog jaren wachten, maar de eerste quick-wins zouden binnenkort al uitgevoerd kunnen worden.

Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.

Lees meer