De (verf)werken aan de fietsers- en voetgangersbrug over de Nete gingen gisteren van start.
Legreve De (verf)werken aan de fietsers- en voetgangersbrug over de Nete gingen gisteren van start.

Kritiek zwelt aan op sluiting brug

VERBINDING OVER NETE SINDS GISTEREN 5 MAANDEN DICHT VOOR RENOVATIE

Waterwegen en Zeekanaal (WenZ) sloot maandagochtend de 'blauwe brug' tussen Rumst en Walem (Mechelen) voor renovatie. De duur van de klus - liefst vijf maanden - en de late communicatie van het project stootten de voorbije weken op heel wat kritiek. "Er moet dringend grote kuis gehouden worden binnen WenZ", zegt Bornems schepen Tom van Bel (Groen).

Met 2.000 fietsers per dag is de voetgangers- en fietsersbrug over de Beneden-Nete het drukste knooppunt in de provincie. Gisteren werd het er plots een pak kalmer, want op een verdwaalde fietser na was aan de 'blauwe brug' niemand te bespeuren. "Ik fiets dikwijls een vijftigtal kilometer dus ik kom hier regelmatig langs. Zo ook vandaag. Ik ben er trouwens zeker van dat ik ook de komende maanden nog wel eens zal vergeten dat de brug afgesloten is", klonk het.


Terwijl een fietser de werken dus nog lijkt te relativeren, reageren gemeente- en toerismediensten echter anders. Niemand bleek op de hoogte van de renovatie - die tot eind september duurt -, en alle pogingen om een alternatief te vinden, mislukten. Toerismeschepen Niki Dens reageerde eerder al verontwaardigd over het tijdstip van de werken. "Het toeristische seizoen is net gestart, de wandel- en fietsroutes - waarvan de meeste langs dit punt lopen - zijn afgewerkt." Ook voorzitter van Toerisme Rupelstreek-Vaartland, Axel Boen (CD&V), eist een oplossing. "Ook wij vroegen vorige week nog aan WenZ of er toch geen andere mogelijkheden waren. De directie beloofde het dossier te bekijken. Met de provincie en de gemeentebesturen stuurden we nadien ook een brief waarin we vroegen om een andere oplossing. We moeten de druk hoog houden."

Geen alternatief

Communicatieverantwoordelijke afdeling Zeeschelde, Carolien Peelaerts, reageert. "We hebben zelf wel naar oplossingen gezocht voor we deze werken aankondigden, maar er is geen alternatief. De werken moeten tijdens de zomermaanden én overdag uitgevoerd worden, omwille van de temperatuur. Een tijdelijke noodbrug of veerdienst zou ons ook meer kosten dan de werken zelf. Die extra hap uit het budget kunnen we niet verantwoorden." De beslissing van WenZ doet niet enkel in de betrokken gemeenten, Rumst en Walem, de wenkbrauwen fronsen. Ook elders zwelt de kritiek op de waterwegbeheerder en zijn projecten aan. Zo bracht Bornems gemeenteraadslid Ivo Van Aken (N-VA) de dure elektronische aanduidingsborden aan de sluis van Wintam ter sprake. "Zij dienen om fietsers en voetgangers op de dijk naar de juiste sluispoort te leiden, maar de borden hebben amper enkele weken gewerkt en kunnen blijkbaar niet hersteld worden door WenZ zelf." Bevoegd schepen Tom Van Bel (Groen) treedt hem bij. "Ik vraag al twee jaar om een herstelling, maar ik krijg nooit een duidelijk antwoord. Nu kreeg ik te horen dat de borden niet meer gebruikt zullen worden en in de toekomst dus als - zeer dure - versiering dienst zullen doen."

Reorganisatie

En er zijn nog andere voorbeelden. "Ook gaf WenZ een bedrijfssite, langs het water, in pacht aan transportbedrijf DHL. Zij willen natuurlijk niet één pakje per boot vervoeren en dus zullen tientallen extra vrachtwagens naar de site trekken. Dit is echt absurd. Ik plan daarom nog deze week een brief aan de nieuwe Raad van Bestuur van Waterwegen en Zeekanaal. Het wordt hoog tijd dat de Raad van Bestuur de werking van deze overheidsinstelling aanpakt", vindt schepen Van Bel.

Lees meer