"We moeten werk maken van vrijliggende fietspaden, zoals hier op Vijfstraten", tonen korpschef Johan De Paepe, burgemeester Lieven Dehandschutter en schepen Carl Hanssens.
Foto Vergauwen "We moeten werk maken van vrijliggende fietspaden, zoals hier op Vijfstraten", tonen korpschef Johan De Paepe, burgemeester Lieven Dehandschutter en schepen Carl Hanssens.

Stad wil fietsers nog beter beschermen

TWEEWIELERS BETROKKEN BIJ HELFT ONGEVALLEN MET GEWONDEN

Bij bijna de helft van de verkeersongevallen met gewonden in Sint-Niklaas is een fietser betrokken. Dat blijkt uit de ongevallencijfers van vorig jaar. De stad wil fietsers daarom nog beter beschermen en doet dat onder meer door in te zetten op vrijliggende fietspaden.

Sint-Niklaas wil een echte fietsstad worden en daarvoor is een hele inhaalbeweging aan de gang. Maar de weg is nog lang. Dat is op te maken uit de verkeersstatistieken die de lokale politie en de stad gisteren bekendmaakten.

Kruispunt

Voor het eerst werd nagegaan hoe groot de betrokkenheid van fietsers is in de ongevallencijfers. En dat blijkt niet gering te zijn. In 2014 gebeurden er op de Sint-Niklase wegen 366 verkeersongevallen waarbij gewonden vielen, precies één minder dan het jaar voordien, maar wel al een pak minder dan in 2012 (407). Bij die 366 ongevallen was in 155 gevallen een fietser betrokken.


Vooral op de Grote Markt, in de Stationsstraat, de Parklaan, de Plezantstraat en aan Vijfstraten vielen gewonden onder fietsers. In 68 procent van de ongevallen met een fietser was een autobestuurder betrokken, in 13 procent een andere fietser. Bij één van de twee dodelijke ongevallen in Sint-Niklaas het voorbije jaar was ook een fietser het slachtoffer. Een minderjarige jongen kwam na een val onder een auto terecht in de Pastoor De Meerleerstraat, waar geen apart fietspad ligt.


"De meeste ongevallen met fietsers gebeuren door een aanrijding op een kruispunt. Maar bij 20 procent van de ongevallen gaat het om letsels die veroorzaakt worden omdat de fietser de controle over zijn stuur verliest, vaak door een obstakel op de weg. We moeten er dus zo veel mogelijk voor zorgen dat fietsers op vrijliggende fietspaden kunnen rijden. Het risico om bij een val in een straat zonder fietspad gewond te raken door een aanrijding is groot. Een voorbeeld om dat te vermijden, is de aanpassing van het wegprofiel van Vijfstraten. Daar worden nu twee vrijliggende fietspaden aangelegd", aldus schepen voor Mobiliteit Carl Hanssens (N-VA).


Het andere dodelijke ongeval vorig jaar gebeurde op de Prins Alexanderlaan (N16). Daar verloor een bestuurder de controle over zijn bestelwagen omdat hij vermoedelijk aan het sms'en was.


Het zijn echter niet de grote invalswegen waar de meeste ongevallen met gewonden gebeuren. In de top 5 staan de Parklaan (17 ongevallen, 26 lichtgewonden), de Plezantstraat (15 ongevallen, 1 zwaargewonde en 18 lichtgewonden), de Grote Markt (9 ongevallen, 9 lichtgewonden), de Kapelstraat (9 ongevallen, 1 zwaargewonde en 8 lichtgewonden) en de Raapstraat (9 ongevallen, 9 lichtgewonden). Op de hele N70 daalde het aantal ongevallen opnieuw lichtjes, tot 29.


De politie blijft intensief controleren op snelheid. De 21 flitspalen, vooral langs de gewestwegen, controleerden meer dan vijf miljoen voertuigen. De bemande camera controleerde 262.417 voertuigen, waarvan er 13.581 (5 procent) te snel reden. Vooral in de Weimanstraat, de Puitvoetstraat, de Prins Boudewijnlaan, de Kerkstraat en de Leon Scheerderslaan wordt het gaspedaal te hard ingeduwd.

Lees meer