Fietsers in de Kalkstraat, een van de vier fietsstraten die de stad nu al rijk is.
Foto Vergauwen Fietsers in de Kalkstraat, een van de vier fietsstraten die de stad nu al rijk is.

Tien procent minder fietsongevallen

WEL STIJGING AANTAL GEWONDEN DOOR OPENZWAAIENDE PORTIEREN

Het aantal ongevallen waarbij fietsers gewond raakten, is het voorbije jaar met bijna tien procent gedaald in Sint-Niklaas. Opvallend is wel de stijging van het aantal fietsongevallen door openzwaaiende autoportieren. De stad onderzoekt of extra straten kunnen worden ingericht als fietsstraten.

Het aantal verkeersongevallen met doden en gewonden zit al enkele jaren in dalende lijn in Sint-Niklaas. In 2012 waren het er 410, in 2013 ging het aantal naar 369 en in 2014 naar 368. Hoeveel dat cijfer voor 2015 is, maakt de politie binnenkort bekend.


Van het aantal fietsongevallen in 2015 zijn er wél al resultaten. Er gebeurden het voorbije jaar 133 ongevallen waarbij fietsers gewond raakten. Dat is bijna tien procent minder dan in 2014, toen 155 fietsers in het Sint-Niklase verkeer verwondingen opliepen bij een ongeval en er ook een dodelijk slachtoffer viel, in de Pastoor De Meerleerstraat.

Mentaliteitswijziging

In 103 gevallen was er sprake van een aanrijding met een auto, met vooral de Grote Markt, de Stationsstraat, de Parklaan, de Plezantstraat en Vijfstraten als gevaarlijke punten voor fietsers.


Verder terug in de tijd heeft de politie geen cijfers, omdat ze pas sinds 2014 de ongevallen met fietsers uit de verkeersongevallen filtert. "Niettemin zitten de fietsongevallen in dalende lijn en dat is positief", stelt schepen voor Mobiliteit Carl Hanssens (N-VA). "Een verklaring is niet makkelijk te geven. In een aantal straten is de fietsinfrastructuur recent verbeterd, denk maar aan Vijfstraten. Ik hoop ook dat autobestuurders meer focussen op fietsers. We hebben de jongste jaren echt ingezet op veiliger fietsverkeer en op het aanmoedigen van het gebruik van de fiets, via acties en campagnes. Als dat een mentaliteitswijziging teweeg brengt in het verkeer, zou dat goed zijn."


Een andere opvallende vaststelling is dan weer de stijging van het aantal fietsongevallen door openzwaaiende autoportieren. In 2014 waren dat er vier, in 2015 al tien waarbij fietsers gewond raakten. "Daar zullen we dit jaar extra aandacht voor hebben", reageerde Hanssens op een vraag van gemeenteraadslid Patric Gorrebeeck (CD&V), die al de gevolgen van zo'n ongeval meemaakte. "Een vrouw van 68 jaar kwam in juli 2014 ten val met haar fiets in de Ankerstraat, nadat een autobestuurder zonder te kijken zijn autodeur opengooide. Gevolg: een schedelbreuk, wekenlange coma, meerdere operaties aan de hersenen en uiteindelijk is die dame na anderhalf jaar overleden. Veel oudere fietsers durven in vele straten niet meer op de plaats rijden waar het zou moeten. Zij rijden in het midden."


Verder wil de stad bekijken welke straten in het centrum als fietsstraat kunnen worden ingericht. Momenteel zijn er vier: de Kalkstraat, de Walburgstraat en de Grote en de Kleine Peperstraat. Daar mogen auto's fietsers niet inhalen en niet sneller dan 30 kilometer per uur rijden. Bij een bevraging zijn er vele suggesties van inwoners binnengekomen voor bijkomende fietsstraten. "De mobiliteitsdienst is alle voorstellen aan het bekijken. We zijn vóór extra fietsstraten, maar er zijn criteria. Niet elke centrumstraat met veel fietsers kan een fietsstraat worden", aldus de schepen.

Lees meer