80 aanwezigen op eerste sessie over uitbreiding luchthaven

In het Sheraton-hotel op de luchthaven van Zaventem heeft woensdagavond de eerste van vier dialoogsessies over de uitbreidingsplannen van Brussels Airport plaatsgevonden. Tachtig aanwezigen bespraken er de mobiliteitsplannen van de luchthaven. Op 25 oktober komen de tachtig opnieuw samen en is 'airside' het onderwerp van de tweede sessie.

Omdat er heel wat protest was nadat Brussels Airport in oktober haar Strategische Visie 2040 aankondigde, besloot de luchthaven om een dialoogplatform op te richten. Uit ruim 200 kandidaten werden 80 deelnemers die op de één of andere manier betrokken zijn bij de luchthaven geselecteerd. Gisteren kwamen die 80 voor het eerst samen om het over de mobiliteitsplannen binnen de Strategische Visie te hebben. Zo wil de luchthaven maatregelen nemen om het aantal verplaatsingen met het openbaar vervoer en de fiets tot 50 procent te verhogen. Dat kan onder meer door een aftakking van de fietssnelweg Leuven-Brussel te realiseren en het aantal treinverbindingen op te trekken. Daarnaast hoopt men een nieuwe toegangsweg tussen de E40 en Brussels Airport aan te leggen.

Werkgroepen

Tijdens de eerste dialoogsessie werden eerst de plannen uit de doeken gedaan, waarna er in drie werkgroepen vergaderd werd. Met dit dialoogplatform wil de luchthaven vanuit verschillende geledingen reacties op de uitbreidingsplannen krijgen. Brussels Airport benadrukte nog dat het de overheden zijn die zullen beslissen of en welke plannen op termijn uitgevoerd kunnen worden.


Na het vertrek van voorzitter Jan Grauls, die nog voor de eerste bijeenkomst de handdoek in de ring gooide, werd ere-ambassadeur Lode Willems aangesteld als voorzitter van het dialoogplatform. Hij zal ook de komende drie sessies in goede banen moeten leiden. Indien tijdens de geplande sessies zou blijken dat meer tijd nodig is, zullen bijkomende vergaderingen ingepland worden in de loop van volgend jaar.


(RDK)