3 De eerste trambus in België reed dinsdagmiddag een proefrit op Brussels Airport.
Lukas De eerste trambus in België reed dinsdagmiddag een proefrit op Brussels Airport.

Hier is ie dan: de eerste trambus. Hybride voertuig rijdt vanaf september om het kwartier tussen UZ Jette en Brussels Airport

Op de luchthaven van Zaventem is dinsdag de eerste trambus voorgesteld. Het voertuig is 24 meter lang, heeft het comfort van een tram en de wendbaarheid van een bus. De trambus zal vanaf september om het kwartier tussen het UZ in Jette en Brussels Airport rijden. Aan boord zijn 51 zit- en 86 staanplaatsen.

Dat de eerste trambus dinsdag op de luchthaven van Zaventem voorgesteld werd, is niet toevallig. Brussels Airport zal het voertuig – een combinatie tussen een bus en een tram – vanaf 1 september dagelijks over de vloer krijgen. De trambus, die door busbouwer Van Hool ontwikkeld werd, moet een alternatief zijn voor het vele fileleed in de noordrand rond Brussel. “Om het voertuig vlot tussen het UZ in Jette en Brussels Airport te laten rijden, wordt de komende jaren de langste busbaan van ons land aangelegd”, zegt directeur-generaal Roger Kesteloot van De Lijn. “De trambus zal echter niet vanaf dag 1 over die volledige busstrook kunnen rijden, maar we verwachten dat ze tegen 2023 helemaal aangelegd is. Momenteel zijn al verschillende delen van de busbaan aangelegd, de rest volgt later. Tot dan volgt de trambus het traject van lijn 820. Langs dat tracé liggen heel wat belangrijke locaties van de Brusselse noordrand. Ik denk onder andere aan de Heizelvlakte, UZ Jette, de luchthaven van Zaventem en het centrum van Vilvoorde.”

10.000 wagens

Op termijn moeten de veertien trambussen, die om het kwartier zullen rijden, dagelijks tienduizend wagens uit het verkeer halen. “Met 137 plaatsen, een lengte van 24 meter, vier brede deuren, een lage vloer, comfort en milieuvriendelijkheid beschikt de trambus over de belangrijkste troeven van de tram”, weet Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA). “Maar het voertuig zal flexibeler dan een tram zijn en telt daarmee ook de grootste troef van de bus. Bovendien spaart De Lijn dankzij de hybride trambussen jaarlijks ongeveer tweehonderdduizend liter brandstof uit.”

3 Minister Ben Weyts nam even plaats op de bestuurdersstoel van de trambus.
Lukas Minister Ben Weyts nam even plaats op de bestuurdersstoel van de trambus.

Dankzij de afgesloten stuurcabine wordt voor de chauffeur een veilige rijervaring gecreëerd. Hij kan de volle aandacht op de weg houden. Via camerabeelden in plaats van spiegels heeft de bestuurder in zijn stuurpost een goed overzicht op de op- en afstappende reizigers. De komende maanden worden vijftig chauffeurs opgeleid om vanaf 1 september met het voertuig te rijden.

Betere mobiliteit

Brussels Airport is tevreden dat het er na de zomervakantie nog een extra vervoersmiddel bij krijgt. “We zien elke dag steeds meer werknemers en passagiers met het openbaar vervoer naar onze luchthaven komen”, zegt directeur Arnaud Feist. “Dankzij de trambus krijgen we er nu een duurzaam vervoersmiddel bij en zetten we een nieuwe stap naar een betere mobiliteit in de regio.”

De trambus komt er in afwachting van de trams in het kader van het Brabantnet. Wanneer die voor het eerst zullen rijden, is nog niet duidelijk.

3 De trambus rijdt tussen UZ Jette en de luchthaven.
Lukas De trambus rijdt tussen UZ Jette en de luchthaven.

13 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • Stella Birkenbrau

    Geen enkele zakenman die op Brussels crapuul wil zitten, right. Gebruik dit voertuig op de beddingen waar nu treinen rijden? En waar moeten de treinen dan naartoe? Is die niet heel lang met onze nauwe straten? Of te breed voor onze korte straten?

  • Jaap Filius

    Heer van Royen, dat zal meevallen: in Utrecht (NL) rijden dubbelgelede bussen al heel veel jaren en ze zijn verrassend wendbaar. Natuurlijk: door de afmetingen hebben ze iets meer ruimte nodig, maar het verschil met andere bussen (van 12-18 meter lengte) is klein te noemen. Qua capaciteit zijn ze VEEL beperkter dan een moderne tram en het comfort zal alles afhangen van het wegdek en de verkeersomstandigheden, net als bij iedere andere bus.

Lees meer