Reizigers moeten momenteel overstappen in Zelzate om tijdens de week van Terneuzen naar Gent te raken per bus.
Kristof Vereecke Reizigers moeten momenteel overstappen in Zelzate om tijdens de week van Terneuzen naar Gent te raken per bus.

Nederlanders blijven ijveren voor vaste busverbinding tussen Gent en Terneuzen

Roep om grensoverschrijdende mobiliteitsvisie klinkt steeds luider

De gemeente Terneuzen ijvert voor een rechtstreekse busverbinding met Gent. Volgens de stad van ‘De Vliegende Hollander’ is de tijd meer dan rijp. “Zeker gezien het nieuwe havenbedrijf North Sea Port zowel belangen heeft in Gent als Terneuzen.” De roep om een grensoverschrijdende mobiliteitsvisie binnen de nieuwe haven klinkt steeds luider.

De gemeente Terneuzen pleit nog maar eens voor een vaste busverbinding tussen Gent en Terneuzen. Het trekt zelfs naar de provincie Zeeland om zijn eis kracht bij te zetten. Momenteel rijdt enkel in het weekend en tijdens de zomermaanden een rechtstreekse bus tussen de twee steden. Op werkdagen moeten reizigers in Zelzate-West overstappen van lijn 6 Terneuzen-Zelzate op lijn 55 Zelzate-Gent. “Niet logisch als je ziet dat de havens van Terneuzen en Gent samen North Sea Port vormen”, klinkt het. “Je zou toch verwachten dat je in de derde grootste haven van Europa op een rechtstreekse manier van de ene kant naar de andere kan per openbaar vervoer.”

Spoor nog niet voor morgen

De gemeente Terneuzen ziet ook veel heil in een vaste spoorverbinding. De provincie Oost-Vlaanderen ontving daarvoor onlangs 300.000 euro Vlaams subsidiegeld om een projectcoördinator aan te stellen die de haalbaarheid van het project moet uitzoeken. “Om economische redenen, maar evenzeer vanuit klimaat- en fijn stofproblematiek maakt het strategisch project werk van een parallel traject voor personenvervoer. Overheden, de haven, bedrijven en bewoners in de regio willen deze spoorambities concreet maken”, motiveerde toenmalig minister Joke Schauvliege (CD&V) de beslissing. “Zolang die spoorverbinding er niet is, moet er evenwel een alternatief zijn. En dat is voorlopig een busverbinding”, maken ze zich in Terneuzen sterk.

Grensoverschrijdende visie

Conclusie: De roep om een grensoverschrijdende mobiliteitsvisie binnen het grondgebied van North Sea Port klinkt luider dan ooit. Ook bij de bedrijven. “Eén van de grote voordelen van de fusiehaven is dat bedrijven in de haven aan beide kanten van de grens werkkrachten kunnen vinden. In Terneuzen, Sas van Gent, Axel zit een hele poel aan mogelijke werknemers, maar die blijken moeilijk  de weg naar de Gentse kant van de haven te vinden. Dat heeft alles te maken met mobiliteit. Wie in de haven wil werken moet er op eigen kracht proberen te geraken. Het openbaar vervoer in de Gentse haven is haast onbestaande. Een vaste buslijn tussen Gent en Terneuzen zou een oplossing kunnen zijn in afwachting van de aanleg van een spoorlijn", klinkt het bij werkgeversorganisatie Voka.  

2 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • Jan Desmet

    Leuk :-)

  • Bart De Vogelaere

    Als je in Zelzate wil overstappen van de bus van De Lijn op de bus van Connexxion, dan moet je 58 minuten wachten! De bus van Connexxion vertrekt immers 2 minuten voordat de bus van De Lijn aankomt. De Lijn en Connexxion werken liever tegen elkaar dan met elkaar.

Lees meer