Een man loopt op een Britse luchthaven langs een billboard van Thomas Cook.
EPA Een man loopt op een Britse luchthaven langs een billboard van Thomas Cook.

Garantiefonds betaalt toch niet alles terug aan gedupeerde Thomas Cook-reizigers

De kans is groot dat heel wat klanten van Thomas Cook die hun reis in het water zagen vallen, niet al hun geld zullen terugzien. Het Garantiefonds Reizen, dat instaat voor de afhandeling van de dossiers, betaalt enkel de bedragen terug die in het pakket met vlucht en verblijf zitten. 

Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.

Extra kosten - zoals luchthaven­vervoer of bijkomende verzekeringen - vallen daarbuiten, ook al is dat geld wel degelijk betaald. Dat melden Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en het Belang van Limburg vandaag.

Naar schatting 20.000 klanten van Thomas Cook, dat eind vorige maand failliet ging, hebben een schadeclaim ingediend. Het Garantiefonds, dat eerst de repatriëring van zo'n 12.000 reizigers heeft afgehandeld, gaat die claim nu bestuderen.

“Hopen op ruime interpretatie van de wet”

Voor 80 procent van de dossiers verwacht directeur Mark De Vriendt weinig tot geen problemen. "Maar door een enorme variëteit aan diensten en betrokken ondernemingen denken we dat 20 procent zeer complex zal zijn." 

Consumenten­organisatie Test-Aankoop hoopt dat het Garantiefonds vooral oog heeft voor de gedupeerde reiziger en "een ruime interpretatie geeft aan de wet".

Bekijk ook: Eerste hotels sluiten na faillissement Thomas Cook

Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.

54 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • Johan Van Biesen

    De reisbijstand, annulatieverzekering, comfortclass, stoelreservatie en dergelijke worden mee betaald in uw reispakket, als ze die niet terugbetalen is het oplichting, dan ben je tussen de 100€ en 300€ kwijt, dat is onaanvaardbaar.

  • Roger Rymen

    20.000 schadeclaims bij het garantiefonds waar maar 7werknemers zijn. Dit is iets voor jaaaaaren, net zoals justitiedossiers. Maar ja, dit is Made in Belgium en wat we zelf doen doen we beter.

Lees meer