Archiefbeeld.
Photo News Archiefbeeld.

Klachten over moeizame terugbetaling vluchten Ryanair

Op sociale media regent het klachten van reizigers die hun geld terug willen voor vluchten van Ryanair die niet zijn kunnen vertrekken. Er lijkt een probleem te zijn met het formulier om die terugbetaling te regelen.

Reizigers klagen dat ze een formulier van Ryanair invullen, maar dat hun vluchtnummer vervolgens geweigerd wordt. Ze krijgen de terugbetaling dus niet geregeld. Gevraagd om uitleg bij de persdienst van de Ierse luchtvaartmaatschappij, klinkt het dat er "momenteel geen mediavragen worden beantwoord".

Volgens consumentenorganisatie Test-Aankoop loopt het bij verschillende luchtvaartmaatschappijen moeizaam. "We zien dat meerdere luchtvaartmaatschappijen dralen om zelf hun vluchten te annuleren", zegt woordvoerder Simon November. "We denken dat de maatschappijen speculeren, omdat ze geen terugbetaling van het ticket verschuldigd zijn wanneer de consument zelf annuleert."

Pluim voor Brussels Airlines

Test-Aankoop heeft verschillende luchtvaartmaatschappijen een brief gestuurd om hen te wijzen op de rechten van de consument. Brussels Airlines krijgt wel een pluim van Test-Aankoop, als "een van de weinigen die wel duidelijk is en alles annuleert vanaf 21 maart".

De consumentenorganisatie zegt begrip te hebben voor de moeilijke situatie waarin de luchtvaartmaatschappijen terechtgekomen zijn, en ze vindt dat consumenten aangemoedigd kunnen worden om vouchers aan te nemen of hun vlucht uit te stellen. "Maar een terugbetaling moet altijd kunnen", luidt het.

7 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • Dien Rens

    Ik heb een hele goede behandeling gehad bij Ryanair vond het super hoe we behandelt zijn mijn zoon zijn vlucht van 21maart was geannuleerd en hij moest terug voor zijn werk van Alicante naar Eindhoven ze zijn 20 maart naar de luchthaven gegaan om aan de balie van Ryanair te vragen of ze hem konden helpen om terug naar Nederlandte gaan hij kon nog de zelfde middag nog terug super bedankt Ryanair goede service

  • Nando Garcia Fernandez

    Onze vlucht is geannuleerd voor 26 maart en tot gisterenavond werd inderdaad het vluchtnr geweigerd . Maar gisteren na een sms van Ryanair was alles inorde het probleem was gewoon dat iedereen begon met terugbetaling en dat de server vastliep . Vanmorgen hebben wij de vlucht van de 19de en de 26 qte terug gekregen dus geen paniek je krijgt je geld terug al is het dat het soms wel lang duurd ja ,maar eind goed alles goed zou ik zeggen

Lees meer