In het virtuele pretpark zitten de bezoekers in attracties die omsingeld zijn door beeldschermen, van waaruit van alles op je afkomt
RV In het virtuele pretpark zitten de bezoekers in attracties die omsingeld zijn door beeldschermen, van waaruit van alles op je afkomt

Nederlands Limburg krijgt revolutionair virtueel pretpark

Niet alleen voor gamers, maar een totaalervaring voor de hele familie. Volgende maand start de bouw van een virtueel pretpark in Roermond, Nederlands Limburg. Met attracties waarbij het lijkt alsof je echt in een flipperkast zit.

"Yumble is geen gamehal, maar een attractiepark 2.0", zo omschrijft initiatiefnemer Daan de Kruijk de nieuwe attractiehal van 22 miljoen euro dat naast het Designer Outlet Center in Roermond komt. De bouw begint volgende maand, de opening van de bijna twee voetbalvelden grote hal wordt in het eerste kwartaal van 2015 verwacht. De hoofdattracties zijn volgens hem "een spectaculaire mix van bewegings- en projectietechniek en interactieve elemente"'.

Zoals de Yumble Coaster: bezoekers zitten op een bewegend platform omgeven door een rond scherm van 9 meter hoog en met een diameter van 16 meter. "Je zit echt ín de film", aldus De Kruijk. Vergeet de Pandadroom, de driedimensionale filmattractie van de Efteling. "De Pandadroom was zijn tijd ver vooruit, maar de nieuwe attracties gaan veel verder qua belevingswaarde."

Dark ride

Neem de Pinball: bezoekers zitten op een bewegende schijf tegenover een 360 graden, rond scherm. De Kruijk: "Het is als een flipperkast, waarbij jijzelf de bal bent die heen en weer schiet. In de projectiebeelden heb je al het gevoel dat je achteruit schiet, maar door de bewegende schijf krijgt het een dubbel effect. Het is superdynamisch."

"Er komt ook een 'dark ride': bezoekers zitten in een karretje dat langs verschillende grote schermen gaat, waarbij ze met een iPad 'interactief kunnen meedoen en punten kunnen verzamelen." De score bepaalt het verloop van de rest van de rit. Volgens De Kruijk is deze attractie te vergelijken met de populaire Toy Story in Disneyland Orlando, waarbij bezoekers langs beeldschermen gaan en kunnen schieten met laserstralen.

Een begrip als de iPod
"Ik was daar onlangs", zegt hij. "Bij alle attracties was de wachttijd 10 minuten, maar bij Toy Story stond je anderhalf uur in de rij." Virtualreality-attracties met grote beeldschermen, interactieve toepassingen en 3D-technieken hebben de toekomst, vindt De Kruijk. Yumble in Roermond wordt de eerste, maar er zullen volgens hem nog vele Yumbles volgen. "We worden gemeengoed in attractieland. We gaan het landschap helemaal veranderen. Yumble wordt een begrip, net als de iPod en iPad van Steve Jobs."

Het idee ontstond vier jaar geleden toen De Kruijk met zijn compagnon Marc Koerts op een strand in Frankrijk was. De tablet stond aan het begin van een onstuitbare opmars en de twee vastgoedjongens zochten iets nieuws om in te investeren: een branche met groeipotentie en innovatie. Als jonge vaders kwamen ze al snel uit bij het virtuele, interactieve pretpark. "Het totale decor is al een attractie. Met één druk op de knop kunnen we de sfeer in de hal aanpassen; dan verandert de projectie of het licht", aldus De Kruijk. "Dat is het voordeel van een digitaal decor. Je kunt steeds iets anders programmeren. We kunnen de hele hal op een nieuw thema programmeren. We kunnen de projectie ook aanpassen aan de actualiteit."

Golden oldies
Is dit een attractiepark waarvoor de verstokte en verslaafde gamer eindelijk zijn huis uitkomt? De Kruijk haast zich te zeggen dat Yumble zeker niet alleen mikt op gamers. Het wordt ook geen simpele gamehal, maar 'een fantastische en vernieuwende totaalervaring voor de hele familie van 0 tot 100 jaar'. In de hal komen twaalf hoofdattracties plus diverse andere schermen en aardigheidjes. Naast vernieuwende attracties zijn er ook 'golden oldies', zoals botsautootjes en de Disk-O 24, de draaiende schijf van fabrikant Zamperla.

De Kruijk noemt de locatie bij het Design Outlet Center in Roermond, dat 4,5 miljoen mensen per jaar trekt, een toplocatie. Voor het startjaar 2015 rekent hij op 300 tot 350 duizend pretparkbezoekers. Yumble biedt werk aan 120 personen. Brand New Leasure ('spiksplinternieuwe vrijetijdsbesteding'), het bedrijf van De Kruijk en Koerts, heeft een meerderheidsbelang in het park, de Limburgse ontwikkelingsfonds 29 procent en andere investeerders de rest. Kaartjes voor het attractiepark 2.0 gaan 14 tot 20 euro kosten, afhankelijk van seizoen, dag en dagdeel.

Lees meer