thinkstock

Tien dingen die piloten al vaak hebben gedacht, maar nog nooit hebben gezegd

Met de stewards en stewardessen hebben we als passagiers veel contact, maar de piloten krijgen we maar zelden te zien. Het kan haast niet anders of ook zij hebben één en ander op hun lever. Huffington Post vroeg het aan de piloten zelf en kwam zo met een lijstje van de tien opvallendste 'geheimen' van de boordcommandant.

1. Ook piloten houden niet van een geannuleerde vlucht.
"Voor passagiers bestaat er geen grotere ellende dan een vlucht die een ellenlange vertraging oploopt en dan uiteindelijk toch nog wordt geannuleerd. Je mist een dag (of meer) van je vakantie, een belangrijke vergadering of een familiefeest. Ik wou dat passagiers beseften dat piloten bij een afgelaste vlucht ook afspraken missen. (Karlene Petitt -Flight to Success) 

2.  Reken iets ruimer als je reserveert.
"Passagiers plannen hun trip zodanig dat ze net op tijd arriveren op hun bestemming, of een uur na aankomst alweer moeten gaan werken. En dan worden ze uiteraard kwaad op de luchtvaartmaatschappij als er een vertraging is." (piloot die anoniem wenst te blijven)

3. Er is een officiële definitie voor 'op tijd' en het is niet wat je denkt.
"Een vlucht vertrekt op tijd wanneer het de gate verlaat op het aangekondigde uur (of maximum 14 minuten later). Het komt tijdig aan wanneer het maximum 14 minuten te vroeg of te laat landt." (piloot die anoniem wenst te blijven)

4. Turbulentie komt soms uit het niets. 
"Piloten kunnen aangekondigde turbulentie vermijden, maar dat is geen garantie op een rimpelloze vlucht. De atmosfeer is de hele tijd in beweging en turbulentie duikt dan ook vaak zomaar uit het niets op. Doe je veiligheidsgordel dus altijd om wanneer je in je stoel zit." (Chris Manno van JetHead, piloot bij American Airlines) 

5. Maar: er is een manier om turbulentie te omzeilen
"Mensen die zich echt zorgen maken over turbulentie, vliegen best vroeg in de ochtend, dan is het relatief rustig in de lucht." (Laura Einsetler van Captain Laura)

6. De duur van een vlucht is geen exacte wetenschap
"De vluchtduur die wordt aangegeven op het moment dat jij je ticket koopt, is gebaseerd op historische gegevens. De echte duur varieert." (anonieme piloot)

7. De automatische piloot is ook niet heilig
"Het zijn de piloten, de menselijke wezens, en niet één of andere hoogstaande automatische piloot, die het vliegtuig besturen. Mensen hebben een overdreven beeld van de functie van de automatische piloot." (Patrick Smith van Ask the Pilot) 

8. De piloot is geen 'dummy'.
"Ik wou dat mensen zouden beseffen hoeveel vlieguren en opleidingen we achter de rug hebben en aan hoeveel vereisten we moeten voldoen voor we een passagiersvliegtuig mogen besturen."  (Laura Einsetler van Captain Laura)

9. Een afgeschafte vlucht kan je leven redden.
"Piloten doen een beroep op hun ervaring en inschattingsvermogen wanneer ze de moeilijke beslissing nemen om een vliegtuig aan de grond te houden. Die keuze maken ze niet zomaar en is altijd gebaseerd op veiligheid." (Karlene Petitt van Flight to Success)

10. Ook goed om je heen kijken, kan je leven redden
"Ik wou dat de mensen wisten hoeveel rijen ze van de nooduitgang vandaan zitten. De meeste ongelukken kan je overleven, als je uit het vliegtuig geraakt. (Anne Fletcher)

2 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels
  • Renzo De Hond

    Punt 7 en 8. Veel mensen onderschatten de piloot.

  • Danila Tas

    Ni vliegen... Veel veiliger en geen stress!