thinkstock

Wetenschappers vinden oplossing voor passagiers die achteroverleunen in een vliegtuig

Een medepassagier die voor jou zijn zetel achteroverklikt, is officieel de grootste ergernis in een vliegtuig. Maar volgens twee rechtenprofessors bestaat daar een oplossig voor.

Volgens een onderzoek van de London City-luchthaven zijn achteroverleuners de ergerlijkste passagiers. Ze worden irritanter bevonden dan passagiers die beide armleuningen inpalmen en mensen die onbeschoft zijn tegen het personeel. Maar volgens een rapport van twee professors is ergernis nummer 1 vrij gemakkelijk te verhelpen.

Beenruimte afkopen

Rechtenprofessors Christopher Buccafusco en Jon Sprigman van de University School of Law in New York namen het probleem onder de loep. Zij stelden vast dat passagiers bereid zouden zijn om hun zetel te laten rechtstaan als de persoon achter hen 37 euro betaalde. Die persoon zou echter bereid zijn daarvoor slechts 16 euro te betalen.

En wat als achteroverleuners niet zomaar het recht hadden om achterover te leunen en eerst een deal moesten sluiten met de passagier achter hen? In dat geval zouden achteroverleuners bereid zijn amper 11 euro te betalen om achterover te mogen leunen. De tegenpartij zou bovendien zijn beenruimte niet willen opgeven voor minder dan 35 euro. Een patstelling.

Compromis

Hoe geraak je uit deze onmogelijke situatie? Volgens Buccafusco en Sprigman biedt geld geen oplossing. Als compromis stellen de professors voor dat de achteroverleuner de persoon achter hem of haar een snack aanbiedt.

Uit economisch perspectief slaat deze oplossing op niks. Een geschenk is nooit beter dan de waarde van dat geschenk. "Maar de meeste mensen laten niet graag alles rond geld draaien", zeggen de professors. "Mensen zijn vriendelijker als er geen geld mee gemoeid is."

Uit het rapport blijkt dat een vergoeding in de vorm van een snack de plooien sneller gladstrijkt dan geld. Terwijl geld slechts een oplossing zou bieden in 15 procent van de gevallen, biedt een gratis snack of drankje soelaas in 36 procent van de gevallen.

Misschien loont het dus de moeite om je medepassagier op een volgende vlucht een drankje aan te bieden. En wie weet ben je in één klap van al je frustraties af, behalve van wenende baby's natuurlijk.

13 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels
  • Dian Jans

    Als de persoon voor mij zijn stoel achteruit zet, heb ik daar geen last van.Het is alleen het bovenste stuk dat achteruit gaat en de beenruimte blijft juist gelijk.Ik doe het en niemand die het mij moet verbieden!!

  • Frank Van campenhout

    Dat de vliegtuigmaatschappijen een paar zetels moesten verwijderen is het probleem zo opgelost maar ja het draait toch niet om geld