youtube

'Man of Steel' is reclamekanon

De verwachtingen aan de 'box office' zijn hooggespannen voor de nakende Supermanfilm 'Man of Steel. Maar wat de reclamecarroussel betreft, kan het alvast niet meer stuk: de film heeft meer dan 100 bedrijfspartners die de film gebruiken als promotievehikel.

Scheermesjes 'of steel', hamburgers 'of steel', snoep of...: heel wat bedrijven willen meesurfen op de hype rond de nieuwste Supermanfilm. 'Heel wat' is zelfs nog zwak uitgedrukt. 'Man of Steel' heeft nu al ruim 100 promotiepartners, bijzonder veel voor een film, wat producent Warner Bros. al zeker 160 miljoen dollar oplevert. Enkele namen? Zonnebrillenmaker Warby Parker, supermarktketen Walmart, mobieltjesbouwer Nokia, autoproducent Chrysler, Gilette en nog dozijnen andere. Daarmee doet 'Man of Steel' beter dan de animatiefilm 'The Lorax', die vorig jaar nog een indrukwekkende 70 promotiepartners wist binnen te halen.

Meer dan 100 reclamepartners, is dat dan geen risico? "De filmstudio en de verkopers kunnen succes halen wanneer de afzonderlijke marketinginsteken duidelijk van elkaar verschillen, zowel in de boodschap als in het doelpubliek", legt marketingspecialt Tom Meyer uit aan de website Ad Age. "Andersom: wanneer productcategorieën elkaar overlappen en campagnes op een vergelijkbaar doelpubliek gericht zijn, kan je verwarring creëren bij de consument. Dat is erger voor de verkoper dan voor de studio."

'Man of Steel' komt op 14 juni in de Amerikaanse filmzalen. Bij ons is het wachten tot 19 juni.

Lees meer