In het eerste kwartaal trok Netflix in totaal 15,8 miljoen nieuwe abonnees.
Alexander Heinl/dpa In het eerste kwartaal trok Netflix in totaal 15,8 miljoen nieuwe abonnees.

Bijna 16 miljoen nieuwe abonnees: Netflix groeide nooit zo hard als tijdens coronacrisis

Videostreamingdienst Netflix trok in het eerste kwartaal 15,8 miljoen nieuwe abonnees. Het totaal aantal betalende klanten van het Amerikaanse bedrijf steeg daardoor met 9,4 procent in de eerste drie maanden naar een kleine 183 miljoen. Netflix zag het aantal gebruikers nog nooit zo hard groeien als tijdens de coronacrisis waarin veel mensen verplicht thuis zijn. De omzet en de winst van het bedrijf stegen ook.

Netflix trok op de thuismarkt de Verenigde Staten en Canada 2,3 miljoen nieuwe klanten. Dat waren er meer dan de afgelopen drie kwartalen bij elkaar. In Europa, het Midden-Oosten en Afrika kwamen er van januari tot en met maart bijna 7 miljoen abonnees bij. Ook in Latijns-Amerika (2,9 miljoen) en Azië en Oceanië (3,6 miljoen) wist het bedrijf nieuwe klanten te binden. 

Ook keken abonnees gemiddeld meer uren naar de dienst. Netflix verwacht dat de ledenaanwas en de kijkduur afnemen als de coronamaatregelen in verschillende landen worden versoepeld, maar vindt het moeilijk te voorspellen wanneer dat is.

Het bedrijf scoorde goed met series als Tiger King, waar 64 miljoen abonnees naar keken, en het nieuwe seizoen van de serie Ozark (30 miljoen kijkers). Voor volgend kwartaal verwacht Netflix veel van het nieuwe seizoen van onder meer de Spaanse serie La Casa de Papel en de Michael Jordan-documentaire The Last Dance.

Producties liggen stil

Last van de coronamaatregelen heeft Netflix ook. De opnames van veel producties liggen stil, wat later in het jaar voor minder nieuwe series en films kan zorgen. Ook moest het bedrijf door de groter dan verwachte klantengroei het aantal medewerkers van de klantenservice flink uitbreiden.

Omdat de dollar relatief duur was stegen de omzet en winst minder hard dan het aantal abonnees. De omzet kwam uit op een kleine 5,8 miljard dollar, tegen 4,5 miljard dollar in het eerste kwartaal van vorig jaar. Onder de streep bleef daar 709 miljoen dollar van over. Dat was een jaar eerder nog 344 miljoen dollar.

Lees ook:

Op betaalbaar én groot scherm televisiekijken: experten beoordelen vijf 65-inch-tv’s (+)

9 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • Patrick Rasschaert

    Is normaal gezien het aanbod van alle TV zenders er enkel bestaat uit herhalingen, herhalingen en nog eens herhalingen. Je kan nu al voorspellen welke films er zullen gespeeld worden op Kerstdag en Nieuwjaar o.a. voor de zoveelste keer 'The Sound of Music', 'Home Alone', enz. De verschillende TV zenders hebben niets meer te bieden aan hun klanten.

  • Dominique Cox

    Ike heb liever Amazon Prime want ze hebben veel meer keuze van films en programma's. Ik weet niet of dat ze dat in Belgie hebben. Als je dan een film graag ziet mag je daar een dvd kopen of het downloaden op je computer.

Lees meer