Photo News

Vele fans zijn niet blij met het laatste seizoen van ‘Game Of Thrones’ en de reacties zijn keihard: “Vréselijk slecht geschreven!”

Hoewel er reikhalzend werd uitgekeken naar het achtste en laatste seizoen van HBO-reeks ‘Game Of Thrones’, is het resultaat niet waar de meeste fans op hadden gehoopt. De laatste paar afleveringen kregen bakken kritiek op sociale media. 

Opgelet, dit artikel bevat spoilers!

Na de laatste paar afleveringen keerde het tij. “Is er ooit een serie geweest die net zo snel als ‘Game Of Thrones' van universeel geliefd naar enorm gehaat is gegaan?”, vraagt men zich af op Twitter. Gelukkig blijven de acteurs zelf buiten schot, want het gros van de negatieve commentaar is gericht naar de twee schrijvers van de show: D.B. Weiss en David Benioff.

“Hoe kan je zelfs een script schrijven terwijl je duidelijk geen idee hebt over wié de personages zijn? Weiss en Benidoff hebben de voorbije zeven seizoenen compleet genegeerd”, klinkt het. 

(lees verder onder tweets)

Rechtvaardigheid voor Daenerys

De giftigste commentaar komt er op de meest recente ontwikkeling in aflevering 5 van het laatste seizoen, die de titel ‘The Bells’ kreeg. Daarin zien we hoe Daenerys Targaryen, de drakenkoningin, breekt met alles waar ze ooit voor stond. Het personage dat al zeven seizoenen lang mensen probeert te redden van de onderdrukking, besluit uit het niets om een hele stad vol onschuldige mensen plat te branden, inclusief vrouwen en kinderen. En fans zijn - begrijpelijk - razend. “Dit personage verdiende veel beter”, is de consensus. “Vroeger hield bijna iedereen van haar, nu is ze onuitstaanbaar geworden. En waarom? Het past helemaal niet bij haar en gaat rechtstreeks in tegen het personage dat zeven seizoenen lang is opgebouwd. Wij willen rechtvaardigheid voor onze Khaleesi!” 

(lees verder onder tweet)

Babynamen

Daenerys ‘Khaleesi’ Targaryen was immers één van de meest populaire personages uit de show. Vorig jaar werden er zelfs 560 baby’s Khaleesi genoemd, en dat getal is dit jaar alleen maar naar omhoog gegaan - om maar een voorbeeld te geven van hoe geliefd de drakenmoeder was. “Ze was hard, maar goéd”, jammert men online. “Ze had een gouden hart en had een hekel aan geweld. Logisch dat ouders hun kinderen naar haar vernoemden, want ze stond voor waarden die je inderdaad graag in je eigen dochter zou terugzien. Tót dit seizoen.” De klap kwam nog extra hard aan omdat de aflevering in de Verenigde Staten nog op zondag 12 mei werd uitgezonden: Moederdag. 

(lees verder onder tweet)

En het is uiteraard niet zo dat een personage een happy end moet krijgen, enkel en alleen omdat ze populair is. We hebben het immers over ‘Game Of Thrones’, de show waarin publieksfavorieten vallen als vliegen. Het gaat hem echter wél over de manier waarop de plotlijn veranderde. “In enkele seconden tijd werd ze knettergek”, verzuchten fans zich. “Er was geen enkele aanleiding die sterk genoeg was om dat te verantwoorden. En ja, elk personage kan veranderen zoals de schrijvers dat willen, maar toch...”

(lees verder onder tweets)

Hoewel er hier en daar sprake was van het zogenaamde ‘foreshadowing’: het hinten naar bepaalde plotlijnen die zich later in de reeks zullen voordoen, lijkt dat de meeste fans niet genoeg om de plotse verandering te verantwooden. “Dat is niét hetzelfde als een geloofwaardige karakterontwikkeling opbouwen. Dat is niet geloofwaardig. Ze hebben op het scherm nooit iets laten zien dat kijkers kon doen vermoeden dat Daenerys zó snel zó gek zou worden. We hebben wel gezien hoe ze een miljoen levens heeft gered, slaven heeft bevrijd en hoe ze walgt van geweld. Het is niet genoeg om Tyrion en Varys het hoofd te laten breken over haar mentale gezondheid en één van haar beste vriendinnen - Missandei - de kop af te hakken, ze hadden moeten laten zién hoe haar mentale gezondheid achteruit is gegaan. Dat is niet genoeg gebeurd.” 

Ook Jaime Lannister, die in de laatste twee afleveringen naar bed ging met Brienne Of Tarth, om daarna terug te lopen naar Cersei om samen met haar te sterven, wordt gezien als ‘slachtoffer’ van een slecht script. Om nog maar te zwijgen over Cersei Lannister, die op het allerlaatste nippertje plots in een softie veranderde, terwijl ze overduidelijk de hardste tante uit de hele reeks was. 

Feminisme is volgens sommigen ook ver zoek. “Lieten ze Sansa nu echt zeggen dat seksueel trauma hetgeen is dat haar sterk heeft gemaakt? Deze mannen zijn zo slecht in het schrijven van vrouwen...”

(lees verder onder tweets)

Te veel draken 

Daarnaast is er ook de aanhoudende kritiek dat er te veel van het CGI-budget (om computer-gegenereerde beelden te maken, nvdr.) naar de draken van Daenerys gaat. Het feit dat er blijkbaar niet genoeg budget overbleef om een afscheidsscène tussen Jon Snow en zijn Direwolf Ghost te filmen, zorgde voor grote verontwaardiging onder de kijkers. Ondertussen zijn er dit seizoen ook al twee draken gestorven, zodat men niet in elke aflevering met drie volwassen draken moest werken, want dat kostte véél te veel geld. “Ik supporter al jaren voor Jon Snow, maar toen hij vertrok zonder Ghost te aaien keerde ik me plots radicaal tegen hem”, menen vele kijkers. Er werd volop de spot gedreven met die hele situatie. 

(lees verder onder tweets)

Plotgaten

Bovendien hebben vele fans ook een probleem met hoe makkelijk Daenerys King’s Landing veroverde, terwijl slechts één aflevering geleden één van haar draken stierf door een wapen dat ze nu in enkele seconden kon vernietigen. “Het ging allemaal op rolletjes, terwijl Cersei’s leger toch ook heel wat te bieden had”, klinkt het kritisch. “Nu stonden ze opeens geen schijn van kans. Hoe kan dat?”

De logica van de oorlog was ook ver te zoeken. “Hoe kon Drogon opeens zoveel vuur spuwen in één keer, terwijl er vroeger werd aangetoond dat dat net niét kon. En waarom kan hij alleen naar de voorkant van schepen vliegen, en hen niet langs achter besluipen?” De afstand die Daenerys op enkele dagen of weken overbrugde, leek daarnaast veel te lang om nog realistisch te zijn: “Arya deed een volledig seizoen over een kwart van die afstand, in seizoen 2!” 

Je besefte volgens vele kijkers al te snel dat de ondergang van King’s Landing (en bijgevolg die van Cersei) onvermijdelijk was, wat de spanning grotendeels weghaalde. “Je kon je alleen nog maar afvragen hoe die ondergang zou gebeuren, en ook dat was heel teleurstellend. Cersei verdiende een passender einde dan al huilend verpletterd te worden onder een hoop bakstenen.” 

(lees verder onder tweets)

Niemand wint, niemand verandert

En om het af te maken voelen we de naderende conclusie al van ver komen, en de boodschap die daarin wordt meegegeven is volgens fans allesbehalve fijn. “Het ergste aan dit einde is wat het impliceert: voormalige slaaf Missandei sterft geketend, The Hound (met zijn brandwonden) sterft in het vuur, Jaime die terugloopt naar Cersei, Dany die net als haar vader gek wordt... Het is alsof ze willen zeggen dat je nooit kan ontsnappen aan je verleden. Dat iedereen voor altijd exact zal blijven zoals hij is. En dat is een vreselijke boodschap om de wereld in te sturen." 

(lees verder onder tweets)

Niet zoals het boek

Het doet allemaal pijnlijk hard denken aan die keer dat George R.R. Martin (70), de auteur achter de ‘A Song Of Fire And Ice’-boeken waarop ‘Game Of Thrones’ gebaseerd is, verklaarde dat de tv-show een andere richting zou uitgaan dan hij in de boeken had gepland. Hij meende spijt te hebben dat hij zijn verhaal niet eerder heeft afgemaakt.  “Het is een geweldige rit geweest”, zei Martin in Entertainment Weekly. “Ik had nooit verwacht dat de show me voorbij zou steken.” Zijn laatste boek, ‘A Dance With Dragons’, eindigt met de cliffhanger van de moord op Jon Snow. Die laatste is in de tv-serie al uit de dood opgestaan.

Martin wist zélf niet hoe de tv-serie zou aflopen, want hij heeft de scripts niet gelezen. Het zijn uiteindelijk dus voornamelijk andere schrijvers geweest die een einde aan zijn geesteskind hebben gebreid. “Ik heb nog niets gelezen en ik heb geen tijd gehad om de set te bezoeken, want ik was aan mijn volgende boek aan het werken. Ik weet van bepaalde dingen die ze gepland hebben met de belangrijkste personages. En, uiteraard, ze zijn me al enkele jaren voorbij wat het verhaal betreft, er zullen dus enkele belangrijke verschillen zijn tussen hun show en mijn boeken.” De schrijver begon in 1996 met zijn boekenreeks. Het is echter al sinds 2011 geleden dat Martin nog een boek uitbracht. 

(lees verder onder tweets)

Slechter dan ‘Lost’

Kortom, wat hét tv-event uit de recente geschiedenis had moeten worden, draait misschien wel uit op de grootste puinhoop die we in tijden hebben gezien. Op het internet wordt de serie nu al vergeleken met het einde van ‘Lost’, dat onofficieel bekendstaat als de slechtste tv-conclusie ooit. Ook de vergelijkingen met het teleurstellende einde van onder andere ‘Dexter’, True Blood’ en ‘How I Met Your Mother’ worden aangehaald. Het is haast moeilijk om enkele positieve reacties terug te vinden tussen de regen van verontwaardiging op Twitter, Facebook en Instagram. 

Om het allemaal kort samen te vatten, quoten we dan nog maar eens een fan: “Hoe is het mogelijk dat de show die één van de beste uit de geschiedenis had moeten worden, eindigt op zo’n onaanvaardbare sisser?” 

61 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • maarten mouton

    Johannes maar game of thrones was juist meer dan mensen te entertainen. De dialogen waren Shakespeariaans, het script onvoorspelbaar en de personages hadden veel diepgang. Nu is alles heel simpel en voorspelbaar geworden.

  • JOANNES HOSTE

    Voor vele mischien vreemd, maar het gedrag van de personages is heel natuurlijk. Dany die alles dreigt te verliezen en bloedig wraak neemt op zwakker onschuldigen. Cercei die als een laffe hond vlucht en dan een gemakkelijke dood sterft. Jaime die kruip op alles waar hij op kan kruipen, maar steeds naar zijn verboden liefde terugloopt. Het is misschien niet allemaal zoals in het boek, maar het is gewoon om de mensen te vermaken en ontspanning bieden,. Geniet ervan

Lees meer