6
AFP

Al-Attiyah wint vierde Dakar-etappe bij wagens en vergroot voorsprong, Brabec slaat dubbelslag bij motoren

Nasser Al-Attiyah (Toyota Overdrive Racing) heeft in Peru de vierde etappe van de Dakar 2019 bij de wagens gewonnen. Voor de Qatarees is het de tweede zege in deze editie. Al-Attiyah had een voorsprong van 1:52 op eerste achtervolger en ritwinnaar van woensdag Stéphane Peterhansel (MINI John Cooper Buggy). Jakub Przygonski en Tom Colsoul (MINI John Cooper Works) werden derde. In de stand vergroot Al-Attiyah zijn voorsprong op eerste achtervolger Peterhansel tot 8:55.

300 van de in totaal 334 gestarte voertuigen begonnen aan het eerste deel van de marathonetappe: 123 motoren, 23 quads, 89 wagens, 29 side by sides en 36 trucks.

Het werd opnieuw een dag met twee gezichten voor het Belgische Overdrive Racing. Voor Nasser Al-Attiyah was er opnieuw geen vuiltje aan de lucht. De Qatarees nam vanaf het tweede waypoint de leiding over van Peterhansel en behield die tot de finish. Alleen slaagde hij er niet echt in om helemaal afstand te nemen van de Fransman, die in de stand volgt op 8:55. Minder goed verging het de Nederlander Bernhard ten Brinke (Toyota Overdrive Racing). Na 63 km stopte hij wegens technische problemen. Teamgenoot Giniel de Villiers (Toyota Overdrive Racing) hield halt bij de Nederlander, om na een uur verder te rijden. Intussen is Ten Brinke opnieuw aan het rijden, maar hij verloor ruim twee en een half uur. Een goed klassement zal niet voor dit jaar zijn.

Jakub Przygonski en Tom Colsoul reden de derde tijd en schuiven in de stand op naar de vierde plaats. De wagens, vrachtwagens en side by sides bivakkeren vanavond in Tacna. Omdat dit een marathonetappe is, mogen alleen de rijders aan hun voertuig sleutelen en is er geen assistentie van buitenaf toegestaan.

Colsoul: “We zijn niet de snelsten maar maakten nog geen fouten”

“Het gaat echt heel goed. We zijn niet de snelsten, maar we maken voorlopig geen fouten waardoor we bovenaan kunnen blijven meedraaien”, aldus Colsoul. “Onze MINI is zeker niet de snelste wagen maar deze Dakar hebben we tot nu toe geen 200 meter te veel gereden. Dat zorgt ervoor dat we staan waar we nu staan”, verklaarde een tevreden Tom Colsoul. “Af en toe moet je ook wel een portie geluk hebben. In elke rit zijn er wel een tweetal situaties waar op vlak van navigatie alles samenkomt. Eigenlijk is deze Dakar een verlengstuk van de wereldbeker die we vorig jaar wisten te winnen. Een strak tempo aanhouden, focus tijdens het navigeren en geen risico’s nemen. Die aanpak loont. Laat ons zeggen dat alles volgens plan verloopt.”

“Vandaag kregen we opnieuw een zeer gevarieerde en prachtige rit voorgeschoteld. Soms waande ik me in Afrika”, aldus Tom Colsoul. “We hebben nog maar vier ritten gehad. Sinds gisteren is de moeilijkheidsgraad en het tempo omhoog gegaan en dan zie je heel wat rijders afhaken. Veelal door risico’s of door onvoorziene omstandigheden. We rijden hier heel veel offroad. Je kan niet verwachten dat de organisatie een roadbook maakt waar elke kuil in aangegeven is. Dat kan gewoonweg niet. Het materiaal krijgt het hier hard te verduren maar het hangt ook af wat je van dat materiaal verlangt.” 

6
AP

Henrard geeft toe: “Deze rit was een aanslag op het materiaal”

Stéphane Henrard en Gatien Du Bois (Dunbee) hebben het eerste deel van de marathonetappe overleefd, al kreeg het materiaal het bijzonder hard te verduren. Het duo reed de de 27ste tijd. In de stand schuiven ze op naar een mooie 20ste plaats.

“De Dakar heeft vandaag zijn reputatie alle eer aan gedaan”, zegt Stéphane Henrard. “Er was heel veel fesh fesh en in het stof lagen kanjers van keien. In de rio’s lagen dan weer heel grote rotsblokken. Ik haat het om in zulke omstandigheden te rijden. Ik heb me bijgevolg vandaag ook helemaal niet geamuseerd. Elke meter was een aanslag op het materiaal. Maar we hebben het overleefd en zijn goed aangekomen in het bivak waar we dadelijk aan de wagen gaan sleutelen.”

“Onze startpositie vandaag was goed en er zat misschien meer in maar Gatien heeft heel weinig ervaring in het navigeren. Hij heeft het moeilijk om het roadbook te interpreteren. Van zodra het op de intuïtie aankomt, gaat het mis en kiezen we vaak de verkeerde vallei waar we het dan ook heel moeilijk hebben om eruit te geraken. Het is jammer van het tijdverlies maar ik wist van bij aanvang dat hij geen ervaring had. Hij doet heel hard zijn best en er zit ook een verhaal achter deze Dakar dat verfilmd wordt. Maar af en toe heeft het competitiebeest in mij het moeilijk.” 

6
REUTERS

Brabec slaat dubbelslag bij motoren

Ricky Brabec (Honda) heeft in Peru de vierde rit in de Dakar voor motorrijders gewonnen. De Amerikaan wordt meteen ook de nieuwe leider. Brabec was 6:19 sneller dan de Oostenrijker Matthias Walkner (KTM). Toby Price (KTM) eindigde als derde op 7:07 van Brabec. Pablo Quintanilla (Husqvarna) is de verliezer van de dag. De Chileen verloor behalve 20 minuten ook de leidersplaats. Quintanilla is nu tweede op 2:19 van Brabec.

Het eerste deel van de marathonetappe bij de motoren kende een rustig verloop. De deelnemers kregen eerst een verbindingsrit van 85 km voor de wielen geschoven, gevolgd door een klassementsrit in twee delen: een rit van 205 km gevolgd door een verbindingsrit van 54 km, waarna het tweede deel van 146 km werd afgewerkt. 

De ene dag is de andere niet in deze Dakar. Het werd de voorbije dagen al vaker bewezen in vrijwel alle categorieën. Zo verloor Ricky Brabec woensdag bijna 20 minuten op ritwinnaar Xavier de Soultrait (Yamaha). Vandaag kende de 27-jarige Amerikaan een uitstekende dag, hij won de rit en is de nieuwe leider. Quintanilla en De Soultrait maakten het omgekeerde mee, zij kwamen van de hemel in de hel. Quintanilla verloor 20:21 ten opzichte van Brabec, de Franse ritwinnaar van woensdag zelfs 23:10. In de stand volgt Quintanilla op korte afstand van Brabec. Het verschil tussen beide motorrijders bedraagt 2:19. 

Vrijdag volgt het tweede deel van de marathonetappe. De vijfde rit gaat over een afstand van 776 km, waarvan 345 km tegen de klok. Eens aangekomen in Arequipa kunnen de rijders genieten van de rustdag. 

6
REUTERS
6
AP
6
EPA

Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.

Lees meer