3 Links Niki Lauda, winnaar van de laatste GP van Nederland. Rechts een beeld van de dodelijke crash van Roger Williamson.
photonews/wikipedia Links Niki Lauda, winnaar van de laatste GP van Nederland. Rechts een beeld van de dodelijke crash van Roger Williamson.

Zandvoort terug in F1: waar Lauda en Ickx wonnen, maar waar zich ook één van de meest tragische crashes ooit afspeelde

De Formule 1 keert na 35 jaar terug naar Nederland. Het duinencircuit van Zandvoort wordt, vermoedelijk in mei 2020, opnieuw het decor van de Grote Prijs van Nederland. “Zandvoort heeft een geweldige geschiedenis, de beroemdste helden uit de Formule 1 hebben hier gereden”, motiveerde Chase Carey, de Amerikaanse directeur van Formula One Management, de keuze. “Het is een unieke plek, we willen in Europa een race op een iconisch circuit.” Wij grasduinden even in het verleden van de GP van Nederland.

Eerste WK-race in 1952, Lauda laatste winnaar

De fundamenten van het racecircuit door de duinen in Zandvoort, een badplaats in de provincie Noord-Holland, werden in de Tweede Wereldoorlog gelegd door de Duitse bezetter. Op 7 augustus 1948 vond de eerste autorace er plaats, toen nog onder de naam Grote Prijs van Zandvoort. Vier jaar later maakte de Grote Prijs van Nederland voor het eerst deel uit van het officiële WK Formule 1. De Italiaan Alberto Ascari won de eerste editie. Op 25 augustus 1985 raasden er voor het laatst F1-bolides over het duinencircuit. Niki Lauda werd de laatste winnaar van de Grote Prijs van Nederland. Het zou zijn laatste triomftocht zijn in de koningsklasse van de autosport. Op het einde van dat jaar zette de Oostenrijker, tweevoudig wereldkampioen, een punt achter zijn F1-carrière.

3 Niki Lauda werd in 1985 de laatste winnaar van de Grote Prijs van Nederland.
Getty Images Niki Lauda werd in 1985 de laatste winnaar van de Grote Prijs van Nederland.

Tal van grote namen op palmares

De Grote Prijs van Nederland kan pronken met een rist grote namen op zijn palmares. De Brit Jim Clark won er vier keer, zijn landgenoot Jackie Stewart drie keer. Ook Lauda was in Zandvoort drie keer de beste. Andere beroemde namen op de erelijst: James Hunt, Alain Prost, Nelson Piquet, Mario Andretti, Jack Brabham en Juan Manuel Fangio. En niet te vergeten: ‘onze’ Jacky Ickx. In 1971 stuurde de Brusselaar zijn Ferrari in een regenachtig Zandvoort naar de zevende F1-overwinning in zijn carrière.

Twee dodelijke ongevallen

Dodelijke ongevallen maken helaas ook deel uit van de geschiedenis in Zandvoort. Op 21 juni 1970 werd de Grote Prijs van Nederland overschaduwd door de zware crash van de Brit Piers Courage. Diens bolide vloog na de crash in brand, maar op dat moment was Courage wellicht al overleden. Eén van de voorwielen van zijn wagen was immers afgebroken en raakte de helm van de coureur, die daardoor van zijn hoofd werd gerukt. Door de hevige impact was de Brit vermoedelijk op slag dood.

29 juli 1973 werd opnieuw een zwarte dag voor Zandvoort. Wéér liet een Brit het leven op het duinencircuit van de badplaats. De omstandigheden waarin Roger Williamson, die pas aan zijn tweede F1-race bezig was, om het leven kwam, zijn tragisch. Williamson vloog door een lekke band van de baan, waarna zijn wagen op zijn kop kwam te liggen en vuur vatte. De Brit slaagde er niet in uit zijn brandende auto te ontsnappen. Landgenoot David Purley stopte een ronde later, maar kreeg in zijn eentje de auto van Williamson niet getild. Baanofficials boden geen hulp, de brandweer arriveerde veel te laat. Purley spoot dan maar zelf een brandblusser, die hij nota bene van een steward afhandig had gemaakt, leeg op de auto van zijn kompaan. Tevergeefs. “Ik hoorde Roger schreeuwen van onder de wagen, maar stond compleet machteloos”, zei Purley na de dodelijke crash. Later zou blijken dat Williamson verstikt was geraakt door het vuur, en niet omkwam door het ongeval zelf.

3 Een beeld na de crash van Williamson.
wikipedia Een beeld na de crash van Williamson.

De Tarzan- en andere bochten

Het circuit in Zandvoort heeft een aantal bochten die zijn vernoemd naar Nederlanders. Voorbeelden zijn de Hugenholtzbocht (voormalig directeur van het circuit), de Slotemakerbocht (grondlegger race-opleidingen op Zandvoort) en de Luyendijkbocht (tweevoudig winnaar Indy 500). De Tarzanbocht, aan het einde van het rechte stuk, staat er dan weer om bekend een goede mogelijkheid te bieden voor inhaalmanoeuvres. 

14 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • Joop Verhul

    Ik ben een hollander en blijf zeer zeker naar Spa-Francorchamps komen. Mooi circuit en mooie omgeving. Moet er niet aan denken bij Zandvoort in de mega-files te gaan staan. Vroeger bij de Marlborow-masters kwamen 30.000 mensen en toen was het al een (gezellige) puinhoop!

  • vanrobaeys franky

    werden geen race's meer gehouden voor geluid overlast nu een Nederlander meedoet is er geen overlast meer ?

Lees meer