EPA

Russisch dopingschandaal bevat ook "grote ster van de Britse atletiekwereld"

Het Russische dopingschandaal, dat op 3 december aan het licht werd gebracht door een Duitse televisiereportage, blijkt internationaler gekleurd dan eerst gedacht. Dat beweert althans de Britse krant The Telegraph, die naar eigen zeggen een aantal ongepubliceerde documenten van de Duitse televisiezender kon inkijken.

Volgens The Telegraph omvat het onderzoek maar liefst 225 atleten uit 39 landen. Allen zouden zij verdachte bloedwaarden hebben laten optekenen. De informatie dateert wel van voor 2009. Onder de verdachte atleten zouden drie Britten, vijf Fransen 25 Kenianen en 58 Russen zijn. Drie van hen zouden olympisch kampioen geweest zijn in 2012, maar worden niet bij naam genoemd. "Eén van hen is zelfs een van de absolute sterren in de Britse atletiekwereld", schrijft de krant, die geen Belgen vermeldt bij de dopingzondaars.

In de Duitse documentaire wordt de Internationale Atletiekfederatie IAAF ervan beschuldigd een aantal dopinggevallen met de mantel der liefde bedekt te hebben. De federatie reageerde op de documentaire met de melding dat het biologisch bloedpaspoort voor 2009 nog niet in voege was. "Verdachte bloedstalen van voor 2009 betekenen dus niet met 100% zekerheid dat er doping genomen is. Enkel een biologisch bloedpaspoort kan daarover uitsluitsel brengen", zegt het IAAF.

Lees meer