8 Lampaert en Declercq.
RV Lampaert en Declercq.

Heerlijke beelden: Deceuninck-renners amuseren zich te pletter op circuit van Zolder, Jakobsen vliegt in de muur

Alsof ze er net een ritje op ‘Anubis The Ride’ in Plopsaland hadden opzitten. Een namiddag rondscheuren op Circuit Zolder met de sportmodellen van wagensponsor BMW? Pure fun was het voor Zdenek Stybar, Yves Lampaert en hun metgezellen van Deceuninck-Quick.Step. “Echt geestig!”

’t Is eens iets anders dan een Slovaakse survival. Het softere teambuildingwerk, horen we u denken. Maar onderschat het niet. De M’s — 2, 4 en 5 — vlot en veilig door de bochten van Terlaemen draaien, vereist concentratie en stuurmanskunst. Zeker nu de regen met bakken uit de grauwe hemel gutst en het tarmac er glibberig bij ligt. “Nooit gedaan, dit”, meldt Yves Lampaert. “Zelfs niet bij droog weer. ‘k Zit toch wel een beetje met… (lacht) Mo gow, we zijn omnium verzekerd, hé.” Jeroen Lissens, corporate communications manager van BMW Group Belux, sust. “Deze workshop rijvaardigheid krijg je bij het behalen van je rijbewijs niet meteen mee. Het slechte weer maakt het allemaal iets uitdagender. Maar plezier staat centraal.”

8
Sebastien Smets - Photo News

Toch. Een inleidende ‘safety briefing’ is geen overbodige luxe, weet chief-instructor Danny Janssens uit ervaring. Al twintig jaar brengt hij rijtechniek en autogewenning bij. Tot (destijds) de federale politie toe. “Ik had ook de Borlées al een paar keer op bezoek. Wat opvalt, bij topsporters, is hun juiste ‘mindset’ voor dit soort werk. Ze pikken de dingen goed op en gaan ermee aan de slag.” Het gezelschap verdeelt zich achter de ‘pace car’ over de beschikbare wagens. Elke auto krijgt een driver en een copiloot. Zelf draaien we een paar rondjes mee met de Deen Mikkel Honoré — een voortreffelijke leerling. Via de intercom sijpelen adviezen en aanwijzingen door, wat garantie biedt op de ideale rijlijnen. Janssens: “Belangrijkste is dat iedereen het einde van de dag haalt zonder breuken. En dat onze BMW’s heel blijven.” (grijnst)

Zijn woorden zijn amper drie bochten (k)oud of… daar volgt de M2 van het duo Jakobsen-Serry zijn eigen, koppige weg. De wagen breekt uit naar links en knalt tegen een muur. Game Over. Jakobsen is er heel even het hart van in. “We reden nochtans met normale snelheid. Plots verloor ik alle controle.” Serry stapt lijkbleek uit. “Ik zag mijn leven al voorbijflitsen. Raar, hoor.” Hun ploegmaats lossen het op met een kwinkslag. “Hé boys, geen nood. We leggen wel een ‘potteke’ samen voor de verzekering!” Part of the game, stipt Lissens aan. “Reden waarom we dit op een gesloten circuit organiseren. Zo’n dingen kunnen nu eenmaal gebeuren. Zeker op een kletsnat wegdek.” Hoe verraderlijk die factor kan zijn, ondervinden we zelf, als Honoré in een bocht even aan het slippen gaat, maar vakkundig corrigeert. “De behendigheid die je als coureur aankweekt op de fiets, komt van pas op vier wielen. We zijn ingesteld op het vermijden van crashes.” Check, Mikkel.

8
Sebastien Smets - Photo News

Het zou het enige moment van opschudding worden in een voor de rest geslaagde en uitermate gezellige namiddag. “Echt geestig!”, geeft Lampaert aan dat hij zijn initiële onzekerheid feilloos overwon. Zdenek Stybar kleeft er zelfs de term ‘leerrijk’ op. “Ik ben een snelheidsfreak en kom hier wel eens meer. Maar vandaag heb ik toch een en ander opgestoken. Als je zo vaak en lang onderweg bent als ik en pendelend tussen België en Tsjechië al eens geconfronteerd wordt met gevaarlijke situaties, is elke surplus aan rijtechniek meegenomen. Alle kleine beetjes helpen.”

8
Sebastien Smets - Photo News
8
Sebastien Smets - Photo News
8
Sebastien Smets - Photo News
8
Sebastien Smets - Photo News
8
Sebastien Smets - Photo News

Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.

Lees meer