5 Jens Adams (links) en Eli Iserbyt (rechts) worden binnenkort ploegmaats.
Photo News Jens Adams (links) en Eli Iserbyt (rechts) worden binnenkort ploegmaats.

KOERS KORT (8/5). Marlux-Bingoal en Sauzen Pauwels in nieuw veldritproject Mettepenningen - BinckBank Tour trekt naar Den Haag

Verrassing in het veldrijden: er is een fusie op komst tussen Marlux-Bingoal en Sauzen Pauwels-Vastgoedservice. De twee ploegen zullen volgend seizoen één team vormen onder leiding van Jurgen Mettepenningen, dat bevestigde zijn entourage aan onze redactie.

De nieuwe ploeg van Mettepenningen wordt in de loop van volgende week officieel voorgesteld. Daarbij werd intussen duidelijk dat - in tegenstelling tot eerdere berichten - Marlux wél aanblijft als sponsor van het team rond Mettepenningen. Belangrijk om weten is dat de renners en het team achter Sauzen Pauwels geïntegreerd worden in de bestaande ploeg van Mettepenningen. De ploeg zal daarbij een nieuwe naam krijgen, al verdwijnt Vastgoedservice wel als titelsponsor. Uit de hoek van Mettepenningen klinkt het dat het om een ambitieus project gaat. Onze bronnen bevestigen dat het de bedoeling is om zoveel mogelijk renners aan boord te houden. Van een afvloei aan renners en personeel zou dus geen al te grote sprake zijn.

De fusie betekent een grote verschuiving in het veldritwereldje: beide ploegen stelden een hele rist aan renners te werk. De bestaande contracten zullen gerespecteerd worden, dat is goed nieuws voor de broers Michael en Dieter Vanthourenhout, Eli Iserbyt van (vorig jaar nog) Marlux en van de kant van Sauzen Pauwels voor de broers Laurens en Dieter Sweeck, Jens Adams, Daan Soete en Yannick Peeters. 

Bij de vrouwen vinden we aan de ene zijde Loes Sels, Jolien Verschueren, Jinse Peeters (Sauzen Pauwels) en aan de andere kant Denise Betsema (op non-actief gezet na haar positieve dopingtest) en Laura Verdonschot (Marlux). 

5 Jurgen Mettepenningen.
belga Jurgen Mettepenningen.

Bondscoach Verbrugghe verkent tijdrit WK en denkt ook aan Evenepoel

Bondscoach Rik Verbrugghe verkende naast de wegrit ook de individuele tijdrit van het WK in Yorkshire. “Het is een lange en heel technische tijdrit”, stelde hij na afloop vast. “Een goede Victor Campenaerts kan hier zeker opnieuw op het podium eindigen, maar het wordt zaak om die omloop heel goed te verkennen.”

De tijdrit bij de heren elite bedraagt 54 kilometer en brengt de renners van Northallerton naar Harrogate. “Het wordt een zeer lastige en technische tijdrit”, zag de bondscoach in Yorkshire. “De eerste 15 km zijn relatief vlak, daarna gaat het voortdurend op en af, met veel draaien en keren, over smalle wegen. Dat stuk is heel technisch, de laatste 10 km gaan dan weer over bredere wegen. Ik onthoud vooral dat een goede voorbereiding van groot belang is. Je zal heel goed moet moeten verkennen, elke bocht in het parcours moet je weten liggen, dat kan het verschil maken. Dat is niet alleen een opdracht voor de renner in kwestie, maar ook voor mij als bondscoach. Ik zal mijn huiswerk moeten maken.”

“Ik kan niet zeggen of het een parcours is dat Victor wel of niet ligt, het is een parcours waar je dus naast een goede kennis, vooral ook over een heel goede conditie moet beschikken. Wie de favorieten zijn? Dezelfde namen als vorig jaar: Rohan Dennis, Tom Dumoulin, een type tijdrijder met ook een beetje klimcapaciteiten. Kan Victor opnieuw een bronzen medaille behalen? Dat kan zeker, ik geloof daar in, maar ik herhaal, je moet je echt wel heel goed voorbereiden op dit parcours.”

5 Rik Verbrugghe (midden) met Yves Lampaert (links) en Oliver Naesen (rechts).
Photo News Rik Verbrugghe (midden) met Yves Lampaert (links) en Oliver Naesen (rechts).

Yves Lampaert en Victor Campenaerts reden vorig jaar het WK tijdrijden. Lampaert gaf maandag mee dat hij eerder droomt van de wegrit, dan van de tijdrit. Al hoeft het één natuurlijk het ander niet in de weg te staan. “Het liefst van al trek je natuurlijk met de beste twee tijdrijders naar het WK”, aldus Verbrugghe, “en zij zijn dat op dit moment. Maar zoals ik al zei: je zal op dat WK over een heel goede conditie moeten beschikken. Ik heb de selectie nog niet gemaakt. Dat hoeft ook niet. Yves wil graag die wegrit rijden. Het is nog te vroeg om al beslissingen te nemen. Er staan veel opties open.”

Ook de piste Remco Evenepoel lijkt niet ondenkbaar, zo bleek tijdens de tweedaagse in Yorkshire. “Inderdaad, daar is al over nagedacht”, sprak Verbrugghe. “Maar ik herhaal: de selectie is nog niet gemaakt. Veel hangt af van de vorm op dat moment in het jaar. Volgend jaar vindt Remco een WK-parcours dat heel lastig is en hem goed ligt. Het is geen eenvoudige kwestie. Als we hem nu selecteren bij de profs, mag hij niet meer deelnemen aan het WK bij de beloften nadien. Er valt nog veel te bespreken en het WK is nog ver weg. Natuurlijk, als je zijn tijdrit ziet in de Ronde van Romandië waar hij vijftiende wordt, dan is dat zeker niet slecht. Hij is iemand die in aanmerking komt voor een selectie, maar er is nog tijd genoeg om dat te beslissen.”

5 Remco Evenepoel.
EPA Remco Evenepoel.

BinckBank Tour krijgt tijdrit in Den Haag

De voorlaatste etappe in de BinckBank Tour wordt een individuele tijdrit over 9 km in Den Haag. Dat maakte de organisatie van de Belgisch-Nederlandse WorldTourwedstrijd bekend. De zevendaagse BinckBank Tour vindt plaats van maandag 12 tot en met zondag 18 augustus en is dit jaar toe aan de vijftiende editie. De rittenkoers begint met een etappe van Beveren naar Hulst in Zeeuws-Vlaanderen. De aankomst ligt in Geraardsbergen. Vorig jaar werd de Sloveen Matej Mohoric (Bahrain-Merida) eindwinnaar.

“Het is voor de BinckBank Tour een eer om te gast te zijn in de administratieve en bestuurlijke hart van Nederland”, zegt koersdirecteur Rob Discart. “Het enthousiasme bij de stad Den Haag en in het bijzonder bij de sportwethouder Richard de Mos maakt ook duidelijk dat er ambitieus naar deze etappe wordt toegewerkt. Als voorlaatste etappe in de zevendaagse BinckBank Tour zal hier flink om het eindklassement gestreden worden. Het unieke parkoers in het centrum van de stad met start en aankomst in Malieveld is ook nog eens het decor van de Teamtijdrit, waarbij alle bedrijven, wieler- en andere sportclubs de mogelijkheid krijgen om zelf de rit te rijden. Zo brengen we het wielrennen nóg dichter bij de inwoners van Den Haag.”

5
BELGA

3 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • guy goethals

    Er komt crisis in het veldrijden. Was te verwachten. Geen spanning meer is geen volk meer. Zonder afbraak te doen aan de verdienste van VDP.

  • Frank De Meyer

    Id dit een voorbode van het afbouwen van de cross sport

Lees meer