Foto ter illustratie.
THINKSTOCK Foto ter illustratie.

17 miljoen jaar oude spermatozoïden ontdekt in Australië

Een team vorsers heeft de oudste gefossiliseerde spermatozoïden ontdekt. Ze waren afkomstig van schaaldieren die een slordige 17 miljoen jaar geleden leefden. De ontdekking vond plaats in het noorden van Australië, in een gebied waar wel vaker prehistorische vondsten boven water komen.

"Het gaat om de oudste gefossiliseerde spermatozoïden die volgens de geologische gegevens ooit zijn gevonden", verklaarde Mike Archer van het departement biologische wetenschappen van de universiteit van New South Wales.

De spermatozoïden, die groot waren in vergelijking met het dier waarvan ze afkomstig zijn, werden ontdekt in Riversleigh, in het noorden van de staat Queensland. Het gaat om een geklasseerde prehistorische site waar onder andere al een vleesetende kangoeroe en een vogelbekdier met tanden werden gevonden. "We zijn mooie verrassingen gewoon" in Riversleigh, voegde de wetenschapper er aan toe. "Maar de ontdekking van gefossiliseerde spermatozoïden, met hun celkern, kwam totaal onverwacht".

Een microscopische studie toonde aan dat de fossielen interne organen bevatten die perfect bewaard waren gebleven, waaronder de voortplantingsorganen. De spermatozoïden zijn 1,3 millimeter groot, wat een tikkeltje groter is dat het schaaldier. De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in "Proceedings of the Royal Society B", een referentietijdschrift voor biologische wetenschappers.