2 Het verbaast onderzoekers hoe goed de prehistorische paddenstoelen op moderne exemplaren lijken.
cai et al Het verbaast onderzoekers hoe goed de prehistorische paddenstoelen op moderne exemplaren lijken.

99 miljoen jaar oude paddenstoelen perfect bewaard in amber

Verbazingwekkend goed bewaarde paddenstoelen die 99 miljoen jaar geleden vast kwamen te zitten in amber zijn ontdekt in een Chinese museumcollectie. Vorsers vonden ook even goed bewaarde kevers die 125 miljoen jaar oud zijn. Ook die zaten in amber, helder boomhars dat verhardt en na verloop van tijd fossiliseert.

De oudste in amber gevatte paddenstoel die ooit werd gevonden is 'slechts' een miljoen jaar ouder dan de pas gevonden paddenstoelen. Die zaten tussen 111.000 stukken amber uit Myanmar die lagen verzameld in het Instituut voor Geologie en Paleontologie van de Chinese stad Nanjing.

Onderzoekers waren vooral verbaasd hoe goed de paddenstoelen bewaard waren gebleven en hoe goed ze lijken op paddenstoelen die we vandaag kennen.

"De ontdekking van vier paddenstoelen, met een intacte hoed met goed te onderscheiden kieuwen en een steel, suggereren een evolutionaire stilstand in vorm van 99 miljoen jaar",; schrijven de vorsers in vakblad Nature Communications.

De Chinese Academie voor de Wetenschappen stelt in een mededeling dat de paddenstoelen "zeer goed bewaard" zijn. Ze behoren tot de oudste paddenstoelen die ooit in amber zijn teruggevonden. De oudste totnogtoe zijn naar schatting een miljoen jaar ouder. In Schotland en Zweden werden recent fossielen ontdekt van een schimmel die op een paddenstoel leek 440 miljoen jaar oud waren.

De kevers werden aangetroffen in amber uit Myanmar en het noordoosten van China. Volgens de Academie leken de kevers zich te hebben aangepast om paddenstoelen te kunnen eten.

"De monddelen van deze kevers, met vergrote kaken, komen overeen met die van moderne kevers en wijzen op het eten van paddenstoelen".

2 Ook 125 miljoen jaar oude kevers werden in amber teruggevonden.
Cai et al Ook 125 miljoen jaar oude kevers werden in amber teruggevonden.