De gotten van Goyet.
grottesdegoyet.be De gotten van Goyet.

Beenderen in grot in Namen wijzen op kannibalisme bij neanderthalers

In de grotten van Goyet bij Namen zijn resten gevonden van neanderthalers die aan kannibalisme deden. Het gaat om de eerste bekende gevallen van kannibalisme bij neanderthalers in Noord-Europa, zo blijkt uit een studie die in juli gepubliceerd werd in het tijdschrift Scientific Reports en vandaag werd voorgesteld in het Jubelparkmuseum. Het is ook de eerste site waar neanderthalerbeenderen werden gevonden die gebruikt werden als werktuigen.

De onderzoekers, onder wie twee paleontologen van het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen, onderzochten 99 resten van neanderthalers die onlangs werden geïdentificeerd na vondsten in de 20e en 21e eeuw in de grotten van Goyet in Gozet, in de provincie Namen. De resten, die worden bewaard in verschillende Belgische musea, zijn gedateerd tussen 45.500 en 40.500 jaar geleden.

Verschillende beenderen zijn, ondanks hun 'menselijke' oorsprong, klaarblijkelijk gebruikt als gereedschap. Meer nog: uit talrijke sporen van slagen en insnijdingen op de beenderen blijkt dat de individuen van wie ze afkomstig zijn in stukken werden gehakt en men vervolgens het beenmerg uit hun skelet verwijderde. De sporen zijn gelijkaardig aan die teruggevonden op beenderen van dieren die gedood zijn voor hun vlees.

"De site van Goyet levert het eerste ondubbelzinnige bewijs van kannibalisme bij neanderthalers in het noorden van Europa", besluit de studie. Of de neanderthalers hun soortgenoten ombrachten in het kader van rites of enkel om hen op te eten, is niet duidelijk.

Neanderthalers staan erom bekend dat ze hun doden begroeven. Dat ze mogelijk ook hun soortgenoten opaten, werd al duidelijk uit vondsten in Spanje en het zuiden van Frankrijk.