REUTERS Een ongedateerde artist-impression van de Torvosaurus, de onlangs ontdekte grootste vleesetende dinsosaurus ooit gevonden in Europa.

Belg ontdekt grootste vleesetende dino van Europa

Een Belgische doctoraatsstudent heeft in Portugal een nieuw soort dinosaurus ontdekt. Een Nederlander vond de beenderen, maar het was Christophe Hendrickx die uitvogelde dat het om een nieuwe soort ging. Twee Portugese wetenschappers stelden het nieuwe monster gisteren voor aan de wereld. Zo'n 150 miljoen jaar geleden was deze dinosaurus de grootste en slechtste schurk die op het continent rondliep.

De wetenschappers hebben de enorme vleeseter 'Torvosaurus gurneyi' gedoopt. "Het was inderdaad beter voor andere dieren om deze grote vleesetende dinosaurus niet tegen te komen", vertelt paleontoloog Hendrickx van de Universade Nova de Lisboa en het Museu da Lourinhã in Portugal.

Tanden als messen
De Torvosaurus was een indrukwekkend, monsterachtig beest. Hij stond op twee enorme poten, woog vier tot vijf ton en had een schedel van 1,2 meter. Zijn kaken waren enorm krachtig en voorzien van 10 centimer lange, als messen gevormde, tanden. Mogelijk was zijn huid bedekt met een soort veren. "Het was overduidelijk een superroofdier die jaagde op grote prooien zoals herbivoren dinosaurussen", aldus Hendrickx.

Nederlander ontdekt fossiel
Het was dinorestaurateur Aart Walen die ruim tien jaar geleden het fossiel vond. De Nederlander stuitte tijdens het fossielen zoeken in Portugal op een stuk bovenkaak met een tand erin. Hij speurde destijds de rotsachtige klippen af in Lourinhã, een klein plaatsje op ongeveer 72 kilometer van Lissabon.

"Een droomvondst", herinnert Walen zich. "Als fossielenjager wil je het liefst een roofdier vinden en dan nog het liefst een stuk van de schedel, en dan nog het liefst een tand. Dit was alles tegelijk", laat hij weten aan de Volkskrant. Naar eigen zeggen sloegen de Portugese experts "steil achterover" toen hij hen het fossiel overhandigde.

Het bleef ongelooflijk genoeg niet bij die ene vondst. Enkele jaren later vond de Nederlander in dezelfde kuststreek een nest van de Torvosaurus, met eieren en zelfs resten van een dinosaurusembryo erin. "Het gebied was destijds een estuarium, met lagen modder die af en toe bedekt raakten door zand uit de zee", zegt Walen.

Weelderige rivierdelta
In de tijd dat de Torvosaurus leefde, kenmerkte het landschap zich als een weelderige rivierdelta met een overvloed aan vers water en vegetatie. Het wemelde er van de dinosaurussen, vliegende reptielen, de zogenaamde pterosauriërs, primitieve vogels, krokodillen, schildpadden en verschillende piepkleine zoogdieren.

Er woonden ook meerdere plantetende dino's in het gebied, zoals de enorm grote Lusotitian, met zijn lange nek. Ook de gepantserde, tank-achtige Dracopelta en de Miragaia met zijn stekelige staart behoorden destijds tot de habitat.

Woeste hagedis
Volgens de wetenschappers is het de tweede soort Torvosaurus die ontdekt is. De ander, de Torvosaurus tanneri, leefde in dezelfde tijd in Noord-Amerika. Deze soort leefde in de huidige staten Colorado, Utah en Wyoming en werd geïdentificeerd in 1979.

De naam Torvosaurus betekent 'woeste hagedis'. De toevoeging gurneyi is een eerbetoon aan James Gurney, de auteur en illustrator van de populaire 'Dinotopia' -boekenreeks.

Europese T-rex

De Torvosaurus gurneyi is niet alleen de grootste bekende vleesetende dinosaurus van Europa, hij is ook het grootste landroofdier dat tot nu toe is gevonden in Europa. Er waren wel grotere plantenetende dinosaurussen op andere plekken.

De Tyrannosaurus in Noord-Amerika, de Carcharodontosaurus en de Spinosaurus in Noord-Afrika en de Giganotosaurus in Argentinie waren allemaal groter. Zij kwamen echter pas later, tijdens het Krijt-tijdperk, op aarde. De Torvosaurus, was al een 80 miljoen jaar oud fossiel voordat de T-rex ooit de aarde bewandelde.

Tijdens het Jura-tijdperk, dat van ongeveer 200 miljoen tot 145 miljoen jaar geleden plaatsvond, waren vleesetende dinosaurussen over het algemeen van gemiddelde grootte. Ze hadden een lengte van twee tot vijf meter. Grotere soorten als Torvosaurus, Allosaurus en Saurophaganax leefden in het late Jura-tijdperk.