Vermoeidheid zorgt voor een verandering in de hormonen die onze eetlust controleren. Die wijziging zorgt ervoor dat we meer eetlust krijgen.
THINKSTOCK Vermoeidheid zorgt voor een verandering in de hormonen die onze eetlust controleren. Die wijziging zorgt ervoor dat we meer eetlust krijgen.

Bewezen: Hoe minder je slaapt, hoe meer je eet

Het is officieel: hoe minder je slaapt, hoe meer je eet. Toegenomen eetlust, stress en een gebrek aan wilskracht zijn daarbij de schuldigen. Dat blijkt uit een nieuwe studie.

Vermoeidheid zorgt voor een verandering in de hormonen die onze eetlust controleren. Die verandering zorgt ervoor dat we meer eetlust krijgen, maar ook meer stress. De daling van ons energieniveau compenseren we door meer te eten. Dit kan op lange termijn uitmonden in zwaarlijvigheid, diabetes en hartkwalen, zo waarschuwen de onderzoekers.

Wanneer we een slaapgebrek opbouwen, komt een hele reeks factoren in werking die er samen voor zorgen dat we te veel eten. In het vakblad Journal of Health Psychology leggen de onderzoekers uit hoe die factoren op elkaar inwerken.

Na een nacht met te weinig slaap, stijgt het niveau van het hongerhormoon ghreline, dat onze eetlust opwekt. Dat valt samen met een daling van het niveau van het hormoon leptine, dat signalen naar onze hersenen zendt wanneer onze vetcellen vol zijn.

Emotionele stress
Als we vermoeid zijn, hebben we ook meer emotionele stress en worden we impulsiever. Ook dat leidt tot zogenaamd 'comfort-eten' en zorgt ervoor dat we niet aan voedsel kunnen weerstaan. Ook een gebrek aan energie veroorzaakt door slaapgebrek doet ons meer eten.

Na een nacht met te weinig slaap, stijgt het niveau van het hongerhormoon ghreline, dat onze eetlust opwekt. Dat valt samen met een daling van het niveau van het hormoon leptine, dat signalen naar onze hersenen zendt wanneer onze vetcellen vol zijn

Alyssa Lundahl en Timothy D Nelson, psychologen aan de universiteit van Nebraska die de nieuwe studie schreven, stellen dat de hoeveelheid voedsel die een persoon inneemt wordt bepaald door biologische, emotionele, cognitieve- en omgevingsfactoren. Die factoren worden zwaar beïnvloed door hoeveel een persoon slaapt.

Obesitas, diabetes, hartziektes
"Het is bekend dat de inname van voedsel in verband staat met heel wat chronische ziektes, waaronder obesitas, diabetes en hartziektes. Daarom is een aangepast dieet vaak een manier om het optreden van deze ziektes te vermijden. Een beter begrip van het verband tussen verstoorde slaappatronen en een verhoogde voedselinname is van cruciaal belang voor zowel de preventie als de behandeling van deze chronische ziektes".

Het verband tussen slaap een eetgewoontes is volgens de onderzoekers zo uitgesproken dat het raadzaam is je slaapgewoontes te veranderen als je je eetpartroon wil wijzigen.

"Gezondheidspsychologen moeten aandacht besteden aan het verband tussen slaap en eetgewoonten, en slaap moet een belangrijke schakel worden in alle inspanningen om ons eetgedrag te wijzigen", besluiten ze.

Een beter begrip van het verband tussen verstoorde slaappatronen en een verhoogde voedselinname is van cruciaal belang voor zowel de preventie als de behandeling van deze chronische ziektes

Onderzoekers van de universiteit van Nebraska

Lees meer