2 De onderzoekers vonden de tand aan de Río Alto Madre de Dios, een rivier in Peru.
Duke Research De onderzoekers vonden de tand aan de Río Alto Madre de Dios, een rivier in Peru.

Fossiele overblijfselen van aapje zo groot als een hamster ontdekt

In het Peruaanse regenwoud zijn overblijfselen teruggevonden van een aapje dat zo’n 18 miljoen jaar geleden op de aarde rondstruinde. Het gaat om een nieuwe soort aap, die zo groot als een hamster was.

De Parvimico materdei - zo noemt de nieuwe soort aap – leefde zo’n 18 miljoen jaar geleden. Van het kleine aapje schiet inmiddels niet veel meer over dan een gefossiliseerde tand, maar op basis van die tand kon een team van Peruaanse en Amerikaanse wetenschappers de nieuwe soort determineren. Die soort omschrijven ze in het vakblad Journal of Human Evolution.

De tand, amper twee keer zo groot als de kop van een spijker, werd teruggevonden langs de rivier Rio Alto Madre de Dios in het zuidoosten van Peru. De paleontologen waren doelbewust op zoek naar fossielen van apen en filterden daarom het gruis vanuit opgegraven zandsteen en grind. Op die manier wilden ze tanden, kaken en botten recupereren. In totaal filterden ze zo’n slordige 900 kilogram sediment, en tal van andere (waardeloze) fossielen van knaagdieren, vleermuizen en andere dieren.

“Zo zeldzaam als de tanden van kippen”

Na een tijdje stootten de onderzoekers dan toch op de tand van een primaat. Onderzoeksleider en professor Evolutionaire Antropologie aan de Duke University in de Verenigde Staten wijst erop dat het om een bijzondere vondst gaat: “De fossielen van primaten zijn zo zeldzaam als de tanden van kippen”.

Gelukkig ging het daarbij om de bovenste kies van de aap, daar kunnen paleontologen het meeste uit afleiden. Zo geloven de onderzoekers dat het aapje voornamelijk leefde van insecten en fruit. Door dat (gezonde) dieet, en de minieme grootte van het prehistorische beestje, zou de Parvimico materdei niet meer dan 200 gram gewogen hebben.

“Het is veruit de kleinste fossiele aap die ooit is gevonden”, zegt Richard Kay nog. Enkel het dwergzijdeaapje, een nog levende klauwapensoort uit Zuid-Amerika, is “nauwelijks” kleiner dan de Parvimico materdei. Het dwergzijdeaapje is ook maar zo groot als een theekopje.

(Lees verder onder de foto)

2 Het dwergzijdeaapje is maar zo groot als een theekopje, de Parvimico materdei was “nauwelijks” groter.
Getty Images Het dwergzijdeaapje is maar zo groot als een theekopje, de Parvimico materdei was “nauwelijks” groter.

Gat van 15 miljoen jaar

Zoals onderzoeksleider Richard Kay eerder aanhaalde: fossielen van primaten zijn tamelijk zeldzaam. Daarom bestaat er nog steeds een gat van zo’n 15 miljoen jaar in de tijdlijn van de aap. Verondersteld wordt dat apen ongeveer 40 miljoen jaar geleden vanuit Afrika naar Zuid-Amerika immigreerden. Van daaruit zouden ze zich verspreid hebben richting het Amazonewoud, waar momenteel de meeste van de 150 bestaande soorten leven.

Maar omdat er zeer weinig fossiele overblijfselen gevonden worden die 13 tot 31 miljoen jaar oud zijn, is het nog onduidelijk hoe de primaten zich precies verspreidden. De kies van 18 miljoen jaar oud is alvast een eerste extra detail op de tijdlijn, het moedigt de onderzoekers vooral aan om verder te gaan met hun onderzoek in het Peruaanse regenwoud.

• Benny de Groot

@Nick; '..moet ingevuld worden volgens de meest waarschijnlijke uitkomst'. En wie heeft je dat wijsgemaakt, dat dat 'moet'? Volgens de leer die ik volg hoor je zowel met de wijzen als de onwetenden te redevoeren maar stilte is meer waard dan een overvloed aan woorden als er geen waarheid in zit. Zo voed je enkel maar de illusies van de zintuigen en heeft het dus niets met wijsheid/waarheid te maken.

• Nick Lersberghe

@Jos Aan de hand van de tand kan je grootte, massa, dieet bepalen en via de vorm kan je ongeveer bepalen wat voor dier het was. @Benny Als je naar quasi alle wetenschap kijkt, zie je dat niet alles volledig duidelijk is uit wat er blijkt uit observaties. Een groot deel van de kennis wordt vergaard uit verwerking van die data. Sommige dingen weet je gewoon niet zeker en moet ingevuld worden volgens de meest waarschijnlijke uitkomst.