Wetenschappers zijn er nog nooit in geslaagd een exomaan te ontdekken.
Creative commons Wetenschappers zijn er nog nooit in geslaagd een exomaan te ontdekken.

Helpen radiogolven ons eindelijk een exomaan te ontdekken?

De laatste jaren hebben astronomen al meer dan 1.800 planeten buiten ons zonnestelsel ontdekt. Exoplaneten genoeg dus, maar een exomaan werd nog nooit gespot. Fysici van de universiteit van Texas in Arlington geloven nu dat radiogolven daarbij kunnen helpen. Dat meldt Science Daily.

Uit hun recente bevindingen, die in The Astrophysical Journal werden gepubliceerd, blijkt dat radiogolven uitgezonden kunnen worden vanuit de interactie tussen het magnetisch veld van Jupiter en zijn maan Io. Zij geloven nu dat, door te berekenen hoe die radiogolven zo ontstaan, ook exomanen in de buurt van een exoplaneet gevonden kunnen worden.

Zdzislaw Musielak, professor Fysica aan de universiteit, zegt dat ze eerst nagegaan zijn wat er zou gebeuren als zo'n interactie tussen planeet en maan buiten ons zonnestelsel zou plaatsvinden. "Na enkele berekeningen zijn we tot de constatatie gekomen dat als die sterrensystemen buiten ons zonnestelsel een maan hebben, we ze via die radiogolven kunnen opsporen."

Ondanks het "Hunt for Exomoons with Kepler"-project, dat sinds 2011 met de Kepler-telescoop op zoek gaat naar de verre manen, is er nog nooit een exomaan ontdekt. Net als op exoplaneten, kan er ook op exomanen buitenaards leven zijn. Benieuwd of radiogolven echt kunnen helpen om dat te ontdekken.