Wikimedia Commons Het nieuw ontdekte dier behoort tot dezelfde orde als deze lycopsis longirostris.

Kat van 13 miljoen jaar oud: klein dier, grote jager

Onderzoekers van de Amerikaanse universiteit Case Western Reserve hebben een fossiel van een prehistorische kat ontdekt. Dat schrijft de wetenschapssite Sci-News. Het roofdier met het formaat van een kitten leefde zo'n 13 miljoen jaar geleden in Bolivië. Het is een van de kleinste soorten uit de uitgestorven orde van zogenaamde sparassodonta.

De paleontologen konden een deel van de schedel van het dier opgraven. Het dier, dat voorlopig nog geen naam kreeg, had een korte snuit en een klein hoofd, niet meer dan acht centimeter lang. De tanden ontbreken, maar een holte in de bovenste kaak toont aan dat het dier grote hoektanden had.

"De meeste roofdieren jagen niet op dieren van eenzelfde grootte, maar alles wijst erop dat dit kleine diertje een formidabele jager was", zegt Dr Darin Croft, die de studie publiceerde in het vakblad Journal of Vertebrate Paleontology. Wellicht voedde het zich met de prehistorische variant van cavia's en ratten.

Lang werd gedacht dat de sparassodonta buideldieren waren. Maar hoewel er op het eerste zicht meer gelijkenissen zijn met buidelratten, vertonen de tanden van de meeste soorten meer overeenkomsten met die van onze honden en katten.