2
EPA

Hoe Heineken 75 miljoen euro wist te besparen op water en energie

Er waait een groene wind door Heineken. De bierproducent wil dat 50 procent van de energie die het bedrijf verbruikt tegen 2020 van hernieuwbare bronnen komt. En Heineken lijkt daarbij de ene na de andere doelstelling te halen. Op zes jaar wist het bovendien al 75 miljoen euro te besparen, op water en energie. Maar hoe, vroeg nieuwswebsite Fast Company zich af.

Heineken trekt de groene kaart. De bierproducent startte in 2010 met haar Brewing a Better World-programma, waarmee het bedrijf zichzelf een aantal doelstellingen inzake duurzaamheid vooropstelde. Om de drie jaar wordt het programma, dat tot 2020 loopt, geëvalueerd, maar 2015 bleek alvast een mijlpaal.

Heineken stelde aan het einde van vorig jaar vast dat het al enkele doelstellingen voor 2015 gehaald had. Zo wist het bedrijf 23 procent minder water te verbruiken in vergelijking met 2008. Door dit snelle succes stelde Heineken haar doelstelling om per liter geproduceerd bier nog slechts 3,9 liter water te gebruiken, bij naar 3,5 liter water. Heineken had tegen het eind van vorig jaar haar CO2-uitstoot al met 30 procent verminderd in vergelijking met 2008, waardoor de doelstelling voor 2015 al een jaar eerder werd gehaald.

De bierproducent heeft niet enkel geïnvesteerd in groene energie - zoals zonnepanelen en windenergie - maar hield ook nauwgelet in de gaten hoeveel energie hun machines en productieproces verbruikten, om daarop te kunnen besparen. Met al die kleine aanpassingen kon Heineken de laatste zes jaar tot 75 miljoen euro besparen. Maar volgens Peter Jonkers, die bij Heineken instaat voor de groene projecten binnen het bedrijf, werd het meeste geld bespaard dankzij goed onderhoud van hun machines. "Er werd niet bespaard door nieuwe machines te installeren. Het is eerder een kwestie van goed onderhoud en ingenieurswerk." Terwijl veel bedrijven willen besparen op onderhoud veroorzaakt dat net op langer termijn grote problemen, meent Jonkers.

Groene wind

Heineken zette ook een grootse marketingcampagne, 'Legendary 7', op poten om (potentiële) klanten op de nieuwe groene wind te wijzen, die door het bedrijf waait. Zo waren er onder andere bierkaartjes met de 'Legendary 7', een selectie van zeven boeren, van wie Heineken zijn hop en gerst van koopt. Doorheen de campagne wil Heineken consumenten betrekken bij duurzame landbouwprojecten.

"Duurzaamheid wordt vaak gezien als iets complex en ontoegankelijk voor klanten", lichtte Mark van Iterson, hoofd van design bij Heineken, aan Marketing Magazine. "Maar duurzaamheid is in de kern van alles wat we doen en we wilden een manier vinden om klanten en al onze aandeelhouders aan te moedigen om zich makkelijker te engageren voor ons 'Brewing a Better World'-programma."

2
EPA

Lees meer