2 24 maart 2020: amper verkeer op het Viaduct van Lummen.
Photo News 24 maart 2020: amper verkeer op het Viaduct van Lummen.

Lockdown helpt Vlaanderen klimaatdoel voor 2020 te halen

Vlaanderen zal zijn klimaatdoel voor 2020 hoogstwaarschijnlijk halen, maar enkel dankzij de coronacrisis. Dat stelt Bond Beter Leefmilieu (BBL) in een analyse.

De Vlaamse uitstoot van broeikasgassen in de zogenaamde niet-ETS-sectoren (dat zijn auto- en vrachtverkeer, gebouwenverwarming en landbouw) zullen met meer dan 15,7 procent dalen in vergelijking met 2005.

Voor de prognose baseert BBL zich onder meer op de cijfers van Sia Partners, waarbij een terugval in het verbruik van diesel met meer dan de helft en van benzine met meer dan 80 procent gedurende de lockdown is doorgerekend. Daarnaast neemt de prognose het effect van de zachte winter van 2020 mee, met een verwarmingsbehoefte die meer dan 10 procent lager lag in vergelijking met 2018.

Vooral het dalende autoverkeer als gevolg van de lockdown deed de Vlaamse niet-ETS-emissies dalen, tot zo’n 39,5 miljoen ton. Dat is een daling van 10 procent in vergelijking met 2018, het laatste jaar waarvoor cijfers beschikbaar zijn. En daarmee blijft Vlaanderen onder de 40,1 miljoen ton voor 2020, het cijfer dat de regering binnen België afsprak om de Europese doelstelling te halen. Dat betekent dat Vlaanderen hoogstwaarschijnlijk geen emissierechten moet aankopen om een teveel aan uitstoot in 2020 te compenseren.

2 25 maart 2020: een nagenoeg verlaten Wetstraat in Brussel.
BELGA 25 maart 2020: een nagenoeg verlaten Wetstraat in Brussel.

“Het goede nieuws is dat de Vlaamse CO2-uitstoot de laatste maanden sterk daalde. Het slechte nieuws is dat dit niet te danken is aan een sterk klimaatbeleid, maar aan de coronacrisis”, zegt Mathias Bienstman, beleidscoördinator bij BBL. “We halen het klimaatdoel van 2020 doordat we allemaal in ons kot zitten en minder met de wagen rijden. Maar het spreekt voor zich dat dit geen structurele oplossing is voor het klimaat.”

In het beste geval kiezen ook na corona meer mensen voor de fiets en maken bedrijven en organisaties thuiswerk structureel mogelijk

Mathias Bienstman (Bond Beter Leefmilieu)

“In het beste geval kiezen ook na corona meer mensen voor de fiets en maken bedrijven en organisaties thuiswerk structureel mogelijk. Zo kunnen we een deel van de klimaatwinst behouden. Maar daarnaast hebben we een sterk klimaatbeleid nodig dat de investeringen op peil houdt”, zegt Bienstman. “Een goed klimaatbeleid zorgt ervoor dat we geen fossiele brandstoffen meer nodig hebben en dat we meer voor alternatieven kiezen. Door gericht te investeren in energierenovaties, fietsinfrastructuur en elektrisch vervoer kan de Vlaamse overheid er mee voor zorgen dat ook de klimaatdoelen voor 2030 binnen bereik komen zonder dat we moeten inboeten op vrijheid of welbevinden.”

De cijfers gaan enkel over niet-ETS: ze bevatten niet de terugval in vliegverkeer, elektriciteitsproductie of industriële activiteit, die geregeld worden binnen de Europese emissiehandel, waar ook een grote reductie is te verwachten.

Lees ook:

Halvering autoverkeer maar toch geen gezondere lucht: “Veel fijn stof door mest boeren en mooie weer” (+)

In heel Europa zeker 11.000 vroegtijdige overlijdens vermeden door betere luchtkwaliteit

14 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • Marco Maerten

    Jos Dupont,als men in Belgie de leefstijl zou leven als in Afrika,was de uitstoot C0-2 per inwoner 10X lager. Het is zoals Geert Zegt,er wordt geleefd als teveel (OVERCONSUMEREN=enkel voor neoliberale doeleinden=economische groei).Maar groei..naar wat dan? Nog meer?

  • Geert Tamsyn

    We zijn niet met te veel, we leven als te veel. Wat baat het aantal mensen te verminderen, als de overschot blijft leven voor 10?

Lees meer