2
REUTERS

Oudste menselijke voetafdruk van Amerikaans continent gevonden in Chili

De oudste menselijke voetafdruk van het Amerikaanse continent is 15.600 jaar oud en is gevonden op de archeologische site van Pilauco, in het zuiden van Chili. Die plek ligt op 800 kilometer van de hoofdstad Santiago. Dat hebben wetenschappers aan lokale media meegedeeld.

De voetafdruk is afkomstig van een mens die circa 70 kilogram woog. De ontdekking werd in 2011 gedaan. Sindsdien waren de wetenschappers druk in de weer om de precieze ouderdom van de afdruk te bepalen.

Artikel

"Er zijn andere oude menselijke voetafdrukken op het Amerikaanse continent gevonden, maar geen enkele is zo oud als deze. De bepaling van de ouderdom kon gebeuren door de koolstof 14-isotoop toe te passen op organisch plantaardig materiaal", aldus geoloog Mario Pino aan de krant El Austral de Osorno.

Over de vondst werd woensdag een artikel gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift PLOS ONE.

2
REUTERS

• Johan Van Biesen

De mens loopt daar al meer dan honderdduizend jaar rond, graaf eens dieper op de plaatsen waar al iets gevonden is, archeologie en paleontologie zijn geen wetenschappen, enkel gissen en veronderstellen.