Photo News

Geen zin om opnieuw te krabben? Simpelste trucje tegen bevroren ruit nog altijd het meest efficiënte

De vorst slaat weer toe in ons land. Dat houdt risico’s in voor je wagen, zoals een platte batterij of beijzelde ruiten. Je bent verplicht je autoruiten - zowel voor-, achter- als zijruiten - ijsvrij te houden om je zicht niet te belemmeren, anders kan je een boete van 58 euro krijgen. Krabben dan maar? Dat kán, maar we geven je graag nog enkele andere tips.

Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.

1. Laten we beginnen met wat je vooral NIET moet doen. Giet geen warm water over je beijzelde ruiten, want dan kunnen die barsten. Ook de zogenaamde tip met de aardappel, waarbij je met een halve patat je ruit op voorhand insmeert, is uit den boze. Dat maakt strepen en beperkt dus je zicht.

2. Het meest efficiënte trucje om je ruiten ijsvrij te houden is simpel: steek een stuk karton of een scherm voor je voor- en achterruit. Plaats dat wel onder de ruitenwissers, zodat die niet vastvriezen.

3. Een alternatief dat de laatste jaren opkomt: mix twee delen alcohol met één deel water en giet het mengsel in een sprayflacon. Vervolgens spuit je het alcoholbrouwsel over de ruit en de ijslaag smelt als sneeuw voor de zon.

4. Niet alleen de buitenkant van je voorruit kan het zicht beperken, ook de binnenkant kan aandampen. Tegen die dampaanslag kan je de ruit inwrijven met een beetje schoonmaakmiddel of shampoo

5. Laat tijdens het krabben of een andere ontijzelingsmethode de motor niet warmlopen. Het is slecht voor de motor, je ademt de ongezonde gassen in tijdens je werkzaamheden, en de motor warmt nauwelijks op.

Nog enkele klassiekers

6. Krabben kan dus inderdaad natuurlijk ook, maar doe het dan met een ijskrabber en zeker niet met je ruitenwissers. Het rubber van je ruitenwissers zal sneller afslijten en je hebt zelfs kans dat de motor of de zekering van je ruitenwissers het begeeft.

7. Om je ruiten snel te ontwasemen kan je ook je airconditioning gebruiken door de ventilator op de hoogste stand ‘recirculatie’ te zetten en recht op de voorruit te richten. De airconditioning blaast namelijk altijd zeer droge lucht in je auto. 

8. Als je de wagen parkeert terwijl het vriest of gaat vriezen, gebruik je beter geen handrem. Je parkeert je auto het best in versnelling.

9. Een platte batterij vermijden? Zet bij het starten alvast alle lichten en energieverbruikers uit, zoals de ventilatie, de achterruitverwarming, de zetelverwarming en de radio. Dat zal je accu minder belasten. Toch prijs? Dan kan je tegenwoordig beter professionele hulp inroepen in plaats van zelf met startkabels aan de slag te gaan. Dit om eventuele schade aan de moderne, gevoelige elektronische systemen te voorkomen bij foutief gebruik.

204 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • Ronny Severeyns

    Telkens weer die zever dat een motor stationair laten draaien niet goed zou zijn. Hoe krijg je de motor warm zonder te starten? Of denk je dat het beter is om een motor te belasten wanneer hij nog (ijs)koud is? De olie is koud veel dikker wat resulteert in hogere weerstand op de segmenten en zuigers, meer verbruik, en minder efficiënte smering. Gewoon 5min laten warm draaien, en geen van de winterse problemen zal je plagen.

  • Will Decat

    Dury en Casters, daar heb je absoluut géén dure elektrische wagen voor nodig! Dergelijke optie is evenzeer beschikbaar bij o.a. de betere Duitse diesel wagens! Voor het instappen: verwarmde ruiten, verwarmde zetels, heerlijke temperatuur binnenin en klaar voor de volgende 1000 km aan één stuk, zonder 2x te moeten opladen onderweg...

Lees meer