2 Een concepttekening voor de Roofvogel van Airbus.
Airbus Een concepttekening voor de Roofvogel van Airbus.

Airbus introduceert concept voor nieuw toestel: de ‘Roofvogel’

Airbus heeft vandaag het concept voorgesteld voor de Roofvogel (Bird of Prey) een nieuw vliegtuig met gespreide vleugelspitsen en een waaierachtige staart, geïnspireerd op de veren van een adelaar. De vliegtuigbouwer experimenteert met “biomimetica”, het gebruik van ideeën uit de natuur voor menselijke toepassingen, en hoopt op die manier stillere en meer milieuvriendelijke toestellen te creëren. 

Airbus stelde het concept voor op de Royal International Air Tattoo, de grootste militaire vliegshow ter wereld, die momenteel gehouden wordt in het Britse Fairford. 

De vleugelspitsen van het vliegtuig zijn uitgerust met individueel aangestuurde “veren” die het toestel in de woorden van Airbus “actieve vluchtcontrole” verlenen, zoals bij een adelaar of valk. Opvallend is ook dat de klassieke, verticale staart vervangen werd door een gesplitste, wigvormige staart om de weerstand te verminderen.

Het hybride-elektrische vliegtuig zou tot 80 passagiers kunnen vervoeren over een afstand van 1500 kilometer en 30 tot 50 procent minder brandstof verbruiken dan de huidige gelijkwaardige toestellen. Dat zou van de Roofvogel het meest milieuvriendelijke toekomstige vliegtuig maken.

“Dit is een visionair project waarbij we onze getalenteerde vluchtfysici vragen hoe de toekomst eruit zou kunnen zien”, zegt Jeremy Greaves, vicepresident van de afdeling Corporate Affairs en Strategie van Airbus in het Verenigd Koninkrijk.

Toekomstmuziek

Het ontwerp betekent echter niet dat de Roofvogel er snel zal komen. Er is momenteel nog geen programma voor opgestart. “Het staat misschien niet echt in de huidige strategie en financiële planning van Airbus, maar het is een beginpunt voor inspiratie in de toekomst”, aldus Greaves.

“We willen mensen ernaar laten kijken en zeggen: ‘goed, hij zou ik dat ontwerpen? Welke technologieën zou ik erin verwerken? Hoe zou ik het laten werken? Hoe zou ik het laten bouwen? Hoe zou ik het onderhouden? Hoe zou ik ervoor zorgen dat het betrouwbaar is?”, licht Martin Aston, senior manager bij Airbus en projectleider van de Roofvogel, toe.

Voorlopig zal het model louter dienst doen als een indrukwekkend gespreksonderwerp op toekomstige luchtvaartevenementen. In een tweede fase kan het volgens Airbus getransformeerd worden in een vliegend prototype.

2 Een miniatuur van de Roofvogel op de Royal International Air Tattoo.
REUTERS Een miniatuur van de Roofvogel op de Royal International Air Tattoo.

6 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • Gino Denil

    Door het water klieven is net hetzelfde als door de lucht. In beide gevallen gaat het om het opheffen van weerstand. De romp lijkt hier trouwens meer op een vis dan op een vogel.

  • Joeri Geens

    zie er best knap uit, maar uiteindelijk is het aankomen op de plek waar je zijn moet en liefst nog in één geheel het belangrijkst

Lees meer