2 NGC 6052 bestaat feitelijk uit twee sterrenstelsels die met elkaar in botsing zijn.
NASA NGC 6052 bestaat feitelijk uit twee sterrenstelsels die met elkaar in botsing zijn.

Ruimtetelescoop Hubble maakt haarscherpe foto van botsende sterrenstelsels

NASA's ruimtetelescoop Hubble heeft een foto gemaakt van twee sterrenstelsels in botsing. De beide sterrenstelsels werden in 1784 al ontdekt, maar werden ondanks hun vreemde vorm lang aangezien voor een enkel systeem. De ongelooflijke beelden van Hubble laten in detail zien hoe de twee ruimtereuzen in elkaar schuiven.

De stelsels, die in astronomische kringen bekendstaan onder de gezamenlijke naam NGC 6052, staan zo'n 230 miljoen lichtjaar van de aarde in het sterrenbeeld Hercules. Ontdekker William Herschel (1738-1822) dacht onterecht dat het om één enkel sterrenstelsel ging.

“Lang geleden trok de zwaartekracht de twee sterrenstelsel naar elkaar toe en bracht ze in de chaotische toestand die we nu waarnemen”, schrijft ruimtevaartorganisatie NASA op haar website. “De sterren van de oorspronkelijke stelsel volgen nu nieuwe banen, die worden veroorzaakt door de effecten van de zwaartekracht.”

2 De botsende stelsels werden eerder met Hubbles Wide Field-camera 2 gefotografeerd. De nieuwe beelden zijn gemaakt met diens opvolger, nummer 3.
NASA De botsende stelsels werden eerder met Hubbles Wide Field-camera 2 gefotografeerd. De nieuwe beelden zijn gemaakt met diens opvolger, nummer 3.

Vooral lege ruimte

NASA laat weten dat de chaos in NGC 6052 nauwelijks tot problemen leidt. “Botsingen tussen sterren zelf zijn zeer zeldzaam, omdat sterren in verhouding tot de afstanden tussen hen erg klein zijn. Het grootste deel van een sterrenstelsel is lege ruimte.” Uiteindelijk zullen beide stelsels compleet samenvloeien tot een stabiel systeem.

De ruimtevaartorganisatie meldt ook dat ons melkwegstelsel te langen leste in botsing zal komen met het Andromeda stelsel. Wie zich afvraagt of ze dat nog bij leven zullen meemaken, stelt NASA gerust. Het duurt nog zeker nog vier miljard jaar voordat dat gebeurt.

• Gino Denil

Stel dat van op 500 meter 2 wapenfreaks elkaar bestoken met een snelvuur geweer dat duizenden kogels per minuut afvuurt, Gerard Braeckmans. De kans dat twee kogels elkaar zullen raken is heel klein. Bij twee in elkaar schuivende zonnestelsel is dat voor sterren nog kleiner. Omdat die in verhouding tot hun afstand tot elkaar verwaarloosbaar klein zijn. De dichtste ster bij onze aarde is 4,25 lichtjaar. Eén lichtjaar is 9500 miljard kilometer.

• Rene Dannau

ok de sterren botsen wel niet of zeer weinig maar hun omliggende planeten wat doen die misschien worden ze wel weggeslingerd of zelfs botsen ze.